Home / Luchtvaart / Aeroflot: “Allianties zullen uiteenvallen”

Aeroflot: “Allianties zullen uiteenvallen”

Aeroflot: “Allianties zullen uiteenvallen”

Wat is anno 2013 nog het bestaansrecht van allianties? Deze vraag stond vandaag centraal in een paneldiscussie tijdens de CAPA World Aviation Summit in Noordwijk.

Allianties werden in de luchtvaart ooit opgericht als een marketing gimmick die vooral gericht was op het aan elkaar knopen van elkaars frequent flyer programma’s. Vervolgens verdiepte de samenwerking zicht tot de ‘next best thing’ ten opzichte van grensoverschrijdende fusies. Binnen de allianties verdiepten sommige partners de samenwerking door op geografische basis joint venture of soortgelijke overeenkomsten te sluiten, zoals Delta, Air France, KLM en Alitalia (SkyTeam) op transatlantische routes of Japan Airlines, Finnair en British Airways (oneworld) op vluchten van Europa naar Japan. In de nieuwste fase van samenwerking zoeken alliantieleden hun heil niet langer alleen binnen het luchtvaartverbond. Qantas ging bijvoorbeeld buiten oneworld om een vergaande samenwerking aan met Emirates, dat ongebonden is. Air France-KLM werkt samen met Etihad, dat eveneens niet lid van een alliantie is. Luiden deze ontwikkelingen het begin van het eind in voor SkyTeam, Star Alliance en oneworld?

Nee, is het voor de hand liggende antwoord van Michael Wisbrun, algemeen directeur van SkyTeam. “Wij zijn een platform dat samenwerking tussen de leden faciliteert. Welke vorm dat aanneemt, beslissen de leden. Maar een dergelijke facilitator blijft nodig zolang er grensoverschrijdende consolidatie niet is toegestaan in de luchtvaart.”

Ook Mark Schwab, algemeen directeur van Star Alliance, ziet bestaansrecht voor allianties. “Wel is het zo dat het businessmodel met de marktontwikkelingen mee moet evolueren. Ik verwacht dat de leden een veel dieper niveau van integratie op basis van joint ventures zullen realiseren, die niet geografisch gebonden, maar mondiaal zullen zijn.”

Giorgio Callegari, vicepresident Strategy & Alliances bij Aeroflot, dat lid is van SkyTeam, ziet de toekomst van allianties minder rooskleurig in. “Op dit moment is het zo dat allianties een sterke bijdrage leveren aan de omzet van hun leden. Maar ze hebben niet de toekomst. Niet iedereen binnen de alliantie vindt dezelfde projecten belangrijk. In de praktijk betekent dit dat de grote leden dicteren wat er gebeurt. Ik denk dat de drie allianties zullen uiteenvallen in kleinere groepen van gelijkgezinde carriers.”

Meer over de toekomst van allianties leest u in Zakenreis #460. Nog geen abonnement? Kijk hier.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…