Home / Luchtvaart / Aeroflot: “Allianties zullen uiteenvallen”

Aeroflot: “Allianties zullen uiteenvallen”

Aeroflot: “Allianties zullen uiteenvallen”

Wat is anno 2013 nog het bestaansrecht van allianties? Deze vraag stond vandaag centraal in een paneldiscussie tijdens de CAPA World Aviation Summit in Noordwijk.

Allianties werden in de luchtvaart ooit opgericht als een marketing gimmick die vooral gericht was op het aan elkaar knopen van elkaars frequent flyer programma’s. Vervolgens verdiepte de samenwerking zicht tot de ‘next best thing’ ten opzichte van grensoverschrijdende fusies. Binnen de allianties verdiepten sommige partners de samenwerking door op geografische basis joint venture of soortgelijke overeenkomsten te sluiten, zoals Delta, Air France, KLM en Alitalia (SkyTeam) op transatlantische routes of Japan Airlines, Finnair en British Airways (oneworld) op vluchten van Europa naar Japan. In de nieuwste fase van samenwerking zoeken alliantieleden hun heil niet langer alleen binnen het luchtvaartverbond. Qantas ging bijvoorbeeld buiten oneworld om een vergaande samenwerking aan met Emirates, dat ongebonden is. Air France-KLM werkt samen met Etihad, dat eveneens niet lid van een alliantie is. Luiden deze ontwikkelingen het begin van het eind in voor SkyTeam, Star Alliance en oneworld?

Nee, is het voor de hand liggende antwoord van Michael Wisbrun, algemeen directeur van SkyTeam. “Wij zijn een platform dat samenwerking tussen de leden faciliteert. Welke vorm dat aanneemt, beslissen de leden. Maar een dergelijke facilitator blijft nodig zolang er grensoverschrijdende consolidatie niet is toegestaan in de luchtvaart.”

Ook Mark Schwab, algemeen directeur van Star Alliance, ziet bestaansrecht voor allianties. “Wel is het zo dat het businessmodel met de marktontwikkelingen mee moet evolueren. Ik verwacht dat de leden een veel dieper niveau van integratie op basis van joint ventures zullen realiseren, die niet geografisch gebonden, maar mondiaal zullen zijn.”

Giorgio Callegari, vicepresident Strategy & Alliances bij Aeroflot, dat lid is van SkyTeam, ziet de toekomst van allianties minder rooskleurig in. “Op dit moment is het zo dat allianties een sterke bijdrage leveren aan de omzet van hun leden. Maar ze hebben niet de toekomst. Niet iedereen binnen de alliantie vindt dezelfde projecten belangrijk. In de praktijk betekent dit dat de grote leden dicteren wat er gebeurt. Ik denk dat de drie allianties zullen uiteenvallen in kleinere groepen van gelijkgezinde carriers.”

Meer over de toekomst van allianties leest u in Zakenreis #460. Nog geen abonnement? Kijk hier.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….