De Associatie van Europese Airlines (AEA) heeft dinsdag in een verklaring ontkend een protectionistisch standpunt in te nemen ten aanzien van de Golf-carriers. De AEA reageert hiermee op het weglopen van British Airways, Iberia en airberlin uit de organisatie.
“Het is volkomen onjuist om de AEA neer te zetten als een protectionistische organisatie die een muur wil optrekken rondom Europa. Geen van de campagnes die de AEA heeft geïnitieerd rondom liberalisering, externe relaties of buitenlands eigendom & controle pleiten voor protectionisme,” schrijft Geert Sciot, de general manager communications namens de AEA. De organisatie verwijst naar “berichten in de media”, maar zegt er niet bij dat het de voormalige, nu opgestapte drie leden van de AEA waren die het woord protectionisme in de mond namen. “De mening van de associatie is incorrect weergegeven in recente verklaringen aan de media,” zegt de AEA verder. Onduidelijk is waarom de AEA vorige week, toen BA en Iberia opstapten, niet meteen tekst en uitleg gaf, maar wachtte tot dinsdag, nadat ook airberlin het voor gezien hield.
Topman Pichler van airberlin zei dinsdag letterlijk “geen toekomst” te zien in de “protectionistische luchtvaartpolitiek van Europa”. De AEA laat zich “leiden door luchtvaartmaatschappijen die een muur om Europa willen optrekken,” zei hij. De AEA zegt in een reactie de belangen van Europese airlines al meer dan zestig jaar te hebben verdedigd. “De opvattingen van de organisatie hebben altijd mee bewogen met de markt. Zonder de aanhoudende inspanningen van de AEA zou de vrije markt die we nu hebben in Europa niet bestaan. Consumenten, airlines en de Europese economie, mobiliteit en cohesie profiteren hier elke dag van,” zo verklaart de AEA vanuit het hoofdkantoor in Brussel.
De organisatie zegt dat de ingenomen standpunten altijd “het resultaat zijn van discussie tussen de leden”. En die leden zijn volgens de AEA toegewijd aan “een open markt voor de luchtvaart, waar alle actoren in staat zijn te concurreren op een eerlijke en gelijkwaardige basis”. En hier zit precies de crux: want wat is een “eerlijke en gelijkwaardige basis”? Volgens enkele voorstaande leden van de AEA – Air France, KLM en Lufthansa voorop – drijven carriers in de Golf grotendeels op staatssteun en dat zou niet eerlijk en ongelijkwaardig zijn. De Golfcarriers, met name Emirates, Etihad en Qatar Airways, ontkennen furieus dat ze leven van subsidie en daarin worden ze dus gesteund door BA, Iberia, airberlin en mogelijk nog andere maatschappijen.
De AEA gaat in haar verklaring van dinsdag verder niet in op de hevige discussies die er moeten hebben gewoed tijdens haar ledenvergadering. Ook de exit van de drie vooraanstaande leden wordt niet nader toegelicht.

