
Air France heft Joon op. In een verklaring heet het vandaag dat ‘de toekomst van het merk Joon’ wordt ‘bestudeerd’. In de praktijk betekent het dat de hybride carrier is mislukt en verdwijnt.
Topman Ben Smith van Air France-KLM liet eind november al weten dat hij niet ‘begreep’ wat Joon, door zijn voorganger Jean-Marc Janaillac op 1 december 2017 gelanceerd, ‘voorstelde.’ Hoewel Air France vandaag niet met cijfers is gekomen over aantallen passagiers en opbrengsten van Joon, kan het niet anders dan dat beide parameters zwaar zijn tegengevallen.
In de verklaring zegt Air France dat er ‘veel discussie’ is geweest met werknemers, de bonden en klanten, die ertoe heeft geleid dat ‘integratie’ van personeel en vliegtuigen van Joon in Air France de beste optie is. De werknemers van Air France zullen het besluit van Smith alleen maar toejuichen, want ze waren vanaf het begin tegen het vormen van een nieuwe airline binnen de groep.
Joon is een project van Air France, waar KLM niets mee te maken had. De CEO van KLM, Pieter Elbers, onthield zich afgelopen jaar steeds zorgvuldig van het geven van commentaar op Joon.
Positieve invloed
Air France zegt dat Joon desondanks ‘veel positieve invloed’ uitstraalde. ‘De teams die Joon lanceerden, leverden een waardevolle bijdrage. Ze werkten met passie en toewijding.’ Maar het zijn woorden die duidelijk zijn bedoeld als doekje voor het bloeden, want meteen erachteraan herhaalt Air France de woorden van Ben Smith dat het merk ‘vanaf het begin moeilijk te begrijpen’ was. Werknemers, klanten, investeerders en ‘de markten’: niemand wist dat ze met Joon aan moesten, zo erkent Air France nu zelf.
Bovendien leidde het ‘te grote aanbod van merken’ tot een ‘complexe situatie,’ zegt het bedrijf. ‘Helaas werd hierdoor ook de kracht van het merk Air France verzwakt.’ De vervoerscijfers van Air France geven Smith gelijk. Gisteren bleek dat het aantal passagiers bij Air France in 2018 nauwelijks is gegroeid: 0,4 procent erbij. Hoewel er in de eerste maanden van 2018 enkele grote stakingen plaatsvonden bij Air France en de cijfers drukten, verbeterde het passagiersaanbod in de tweede helft van het jaar nauwelijks. Joon, dat op een aantal routes de dienst van Air France overnam, had dus geen positieve uitwerking.
Het opheffen van Joon is met terugwerkende kracht vooral pijnlijk voor Janaillac, die met pensioen is gestuurd en niet meer aansprakelijk is. Maar Ben Smith wrijft zijn voorganger wel in foute beslissingen te hebben genomen.
Smith was tot medio december ook CEO van Air France, nadat hij de zittende topman Franck Terner de laan had uitgestuurd. Op voorspraak van Smith werd Anne Rigail benoemd tot nieuwe topvrouw van Air France. Zij begon op 17 december 2018 aan haar baan.

