Pilotenvakbond VNV gaat actie voeren bij easyJet, mogelijk leidend tot stakingen, om een “acceptabele” cao af te dwingen. EasyJet zegt in een reactie de aankondiging van de VNV “te betreuren” en vindt dat de acties “geen recht” doen aan de “constructieve gesprekken.”
De Britse prijsvechter, die sinds begin 2015 een basis heeft op Schiphol, zegt dat de eigen piloten nu vliegen op basis van “goede en marktconforme arbeidsvoorwaarden”, die inzet vormen voor een nieuwe cao vanaf 2018. “Toen de basis in Amsterdam werd geopend, zijn de piloten akkoord gegaan met contracten tot 2018, die zijn opgesteld volgens alle voorwaarden van de Nederlandse wet. Dit met het oog op het onderhandelen van een CAO per 2018,” aldus easyJet in een verklaring.
De VNV denkt hier heel anders over. “EasyJet heeft er vrijwel geen moeite voor gedaan om met de VNV tot een acceptabele cao te komen voor haar piloten. Partijen liggen nog erg ver uit elkaar en de VNV ziet een onwillige overlegpartner, die meester is in het tijdrekken. Voor de VNV is de maat vol,” zegt de pilotenbond in een verklaring.
De VNV noemt “het summier doorbetalen bij ziekte, te zware roosters en een veel te marginale werkgeversbijdrage voor pensioen” als belangrijkste pijnpunten. “We vragen absoluut geen onredelijke zaken, maar easyJet wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten,” zegt de voorzitter van de VNV, Steven Verhagen.
EasyJet zegt in een reactie op deze grieven: “De gesprekken met de bonden zijn op ons initiatief gestart, nog voordat onze vestiging in Amsterdam was geopend. Hoewel we nog niet op alle punten in de cao overeenstemming hebben bereikt, hebben we al wel een aantal verbeteringen ingevoerd die belangrijk zijn voor onze piloten. easyJet heeft een verbetering van de voorwaarden rond de uitkering bij ziekte en toeslagen bij lange vluchten reeds ingevoerd.”
‘Onwil easyJet’
VNV is echter niet overtuigd van de goede wil bij easyJet. “Door de onwil van het easyJet management ziet de VNV zich helaas genoodzaakt naar het middel van actievoeren te moeten grijpen en gaan we een hete zomer tegemoet. Dit zal onrust en ongemak onder de gewaardeerde passagiers teweeg gaan brengen. De VNV legt echter alle verantwoordelijkheid daarvoor bij het easyJet management,” aldus Verhagen.
VNV zegt in eerste instantie te zullen beginnen met “publieksvriendelijke acties”, zonder details te geven over de aard daarvan. Mocht dat niet helpen, dan volgen “kortere of indien nodig langere werkonderbrekingen”, aldus de bond.
“De VNV zal het reizende publiek zoveel mogelijk op voorhand informeren om het ongemak tot een minimum te beperken,” zegt Verhagen. “Tot er een cao is gesloten doen reizigers van easyJet er dan ook verstandig aan goed in de gaten te houden of er acties worden gehouden en zo nodig alternatieven te zoeken.”
EasyJet zegt op haar beurt “niet formeel” op de hoogte te zijn gesteld van acties door de VNV. “We willen onze passagiers geruststellen dat we van plan zijn ons vluchtschema aan te houden,” aldus de carrier.

