Home / Luchtvaart / ACM verwerpt klacht Ryanair over deal KLM en Schiphol

ACM verwerpt klacht Ryanair over deal KLM en Schiphol

ACM verwerpt klacht Ryanair over deal KLM en Schiphol

De Autoriteit Consument en Markt komt na een ‘verkennend onderzoek’ tot de conclusie dat KLM door Schiphol niet is voorgetrokken. Ryanair had dit aanhangig gemaakt bij de ACM, maar de klacht is afgewezen.

De ACM zegt vandaag in een verklaring en een uitgebreide toelichting eind 2018 ‘een handhavingsverzoek’ van Ryanair te hebben ontvangen. De Ierse prijsvechter, die sinds 2015 ook opereert van Schiphol, zei hierin dat KLM en Schiphol de Mededingingswet hadden overtreden.

“Volgens Ryanair hebben KLM en Schiphol afspraken gemaakt over (de verdeling van) vluchtcapaciteit op de luchthaven Schiphol. Deze afspraken zouden erop zijn gericht om de concurrentiepositie van KLM te beschermen,” zo schrijft de ACM.

Geen aanwijzingen
De autoriteit heeft ‘de vermeende overtredingen’ onderzocht en zegt dat er geen aanwijzingen zijn voor ‘mededingingsbeperkend gedrag van KLM en Schiphol.’ Het besluit dateert al van eind juni, maar de ACM gaf Ryanair nog zes weken de tijd om bezwaar te maken. Nu dat kennelijk niet is gebeurd maakt de autoriteit de documenten openbaar.

Ryanair beschuldigde KLM verder van ‘slot hoarding’: de Nederlandse airline zou zoveel mogelijk slots willen binnenhalen om te voorkomen dat concurrenten deze zouden krijgen, terwijl KLM daarna twintig procent van de slots ongebruikt zou laten. De ACM komt na onderzoek uit op een veel lager percentage onbenutte slots door KLM, tussen de 1 en 3 procent per jaar. De autoriteit wijst daarom ook deze claim van Ryanair af.

Ryanair is niet de maatschappij die zich heeft beklaagd over de dominante positie van KLM op Schiphol. Eerder deden ook easyJet, TUI en Corendon dat.

In 2017 kwam de ACM juist tot een omgekeerde conclusie: er was wél sprake van handjeklap tussen Schiphol en KLM, zei de autoriteit toen. De twee partijen kregen hiervoor een reprimande en zegden toe niet langer een marktverdeling af te spreken.

Dublin
Ryanair vliegt vanaf Schiphol nu naar Dublin en Malaga. De airline – in aantallen passagiers de grootste van Europa – zegt veel meer bestemmingen te willen bedienen vanaf Schiphol, maar krijgt daar geen slots voor. De budgetmaatschappij stelt dat het aan de Alderstafel bereikte plafond van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol, tot eind 2020 voor alle airlines samen, doorgestoken kaart is.

De ACM verwoordt dit standpunt als volgt: “KLM en Schiphol handelen volgens Ryanair in strijd met de Mededingingswet doordat zij in onderling overleg een beperking van de capaciteit voor de luchthaven Schiphol zijn overeengekomen. Deze capaciteitsbeperking, die zijn oorsprong vindt in het zogeheten Alders-advies, bestaat uit een afspraak tussen KLM en Schiphol om het maximaal aantal toegestane vliegbewegingen te maximeren op 500.000 per jaar.”

De ACM heeft met alle betrokkenen gesproken en concludeert dat het plafond van 500.000 vliegbewegingen een maatschappelijk akkoord was.

“De ACM stelt voorop dat er, anders dan Ryanair dit doet voorkomen, geen aanwijzingen zijn dat het plafond van 500.000 vliegbewegingen bilateraal tussen KLM en Schiphol zou zijn afgestemd. Evenmin zijn er aanwijzingen dat dit plafond op het initiatief van deze twee ondernemingen tot stand zou zijn gekomen.”

Bewoners
“Het opleggen van het plafond betrof een voorwaarde van de bewonersdelegatie bij de Alderstafel om te kunnen instemmen met het advies. Dat het plafond daardoor in een advies terecht is gekomen waar ook Schiphol en KLM bij betrokken waren, betekent nog niet dat sprake is van een overeenkomst of afstemming tussen deze twee ondernemingen,” aldus de ACM.

De autoriteit schrijft verder: “KLM geeft aan dat het capaciteitsplafond niet in haar belang is. KLM stelt dat zij met andere hub carriers concurreert. Zolang de thuisbases van die andere carriers wel groeien, raakt het capaciteitsplafond KLM in haar concurrentiemogelijkheden.”

“In aanvulling hierop merkt de ACM op dat KLM in de afgelopen jaren meermaals (publiekelijk) heeft geageerd tegen de limiet van 500.000 vliegbewegingen. Zij heeft op verschillende manieren kenbaar gemaakt dat het plafond wat haar betreft zou moeten worden verhoogd naar 550.000 tot 600.000 vliegbewegingen per jaar.”

“Ook Schiphol heeft sinds het bereiken van het plafond ingezet op een verhoging van het aantal vliegbewegingen, dit vanwege de (verwachte) groei van de luchthaven. Deze omstandigheden duiden er tevens op dat het capaciteitsplafond niet voortkomt uit gedrag van of afstemming tussen KLM en Schiphol.”

Inmiddels heeft de Nederlandse regering de knoop doorgehakt over groei van Schiphol na 2020: er mogen in eerste instantie 40.000 vliegbewegingen per jaar bijkomen.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…