Home / Luchtvaart / ACM: Schiphol mag KLM niet langer voortrekken

ACM: Schiphol mag KLM niet langer voortrekken

ACM: Schiphol mag KLM niet langer voortrekken

Schiphol en KLM zullen niet langer een marktverdeling afspreken en overleg voeren over plannen van andere airlines. Dit hebben ze toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die de twee partijen hierover had gekapitteld.

Opmerkelijk is dat KLM, onder verwijzing naar het selectiviteitsbeginsel, Schiphol er al jaren van beticht andere airlines, zoals buitenlandse prijsvechters en de Golfcarriers, voordelen te geven op de luchthaven. Maar de ACM is juist tot een tegenovergestelde conclusie gekomen. “Uit onderzoek van de ACM bleek dat KLM en Schiphol met elkaar bespraken dat KLM en haar partners ongeveer 70 procent van het vliegverkeer verzorgen en de overige luchtvaartmaatschappijen zo’n 30 procent.”

Deze afgesproken marktverdeling is tegen de regels, zegt de ACM. Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM, zegt in een verklaring: “Het is belangrijk dat alle luchtvaartmaatschappijen de kans krijgen om te concurreren. De ruimte op Schiphol wordt steeds schaarser, dus moet het speelveld gelijk zijn. We moeten voorkomen dat KLM oneigenlijk bevoordeeld wordt ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen.”

Uitspraken ACM zijn bindend
De ACM is, zoals de naam zegt, een autoriteit, waarvan de uitspraken dienen te worden opgevolgd. Schiphol en KLM hebben inmiddels beloofd geen contact meer te zullen hebben over de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen. “Schiphol bepaalt zelfstandig haar plannen voor investeringen, tarieven en marketingbeleid. Dat hebben KLM en Schiphol toegezegd,” aldus de ACM. “KLM en Schiphol erkennen dat er contacten waren die mededingingsrisico’s met zich meebrachten. Door de toezeggingen worden deze risico’s ondervangen. De ACM stelt geen overtreding vast.”

Regulier overleg tussen KLM en Schiphol ligt voor de hand, stelt de ACM, KLM en de andere luchtvaartmaatschappijen uit SkyTeam verzorgen het meeste vliegverkeer op Schiphol. Maar ze bespraken ook plannen van Schiphol waar KLM niets mee te maken had, zoals een thuisbasis voor easyJet en een business lounge voor Emirates.

“Verder spraken KLM en Schiphol erover dat Schiphol bij haar investeringen, luchthaventarieven en marketingbeleid rekening moest houden met de positie van KLM,” zegt de autoriteit. “Door dergelijke contacten ontstond het risico dat Schiphol niet zelfstandig haar beleid bepaalde, maar aanpaste aan de wensen van KLM. Zo werden andere luchtvaartmaatschappijen mogelijk gedwarsboomd in hun groeiplannen.”

Concurrentie goed voor passagiers
De ACM wijst erop dat passagiers profiteren van concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen doordat er meer bestemmingen zijn, lagere ticketprijzen en betere faciliteiten. En het is ook goed voor de luchthaven. “Schiphol kan hierdoor haar internationale positie behouden en aantrekkelijk zijn voor passagiers om via de hub te vliegen. Dat draagt bij aan een uitgebreid netwerk aan bestemmingen voor Nederlandse reizigers én ruime overstapmogelijkheden voor reizigers uit het buitenland.”

De ACM zegt de toezeggingen zes weken ter inzage te geven zodat belanghebbenden de mogelijkheid hebben erop te reageren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…