Home / Luchtvaart / ACI en A4E in de clinch

ACI en A4E in de clinch

ACI en A4E in de clinch

Airlines for Europe (A4E) is nog maar net gelanceerd of de eerste ruzie met de luchthavens is al een feit. “De eenheid van deze airlines gebeurt over onze rug,” zegt directeur Olivier Jankovec van Airports Council International (ACI) Europe.

Afgelopen woensdag richtten de vijf grootste maatschappijen van Europa: Air France-KLM, Lufthansa, IAG (o.a. British Airways), Ryanair en easyJet de A4E op. Een van de speerpunten van de nieuwe brancheorganisatie is de hoogte van de havengelden op luchthavens. A4E claimt dat de kosten voor airlines op de 21 grootste Europese luchthavens sinds 2005 met 80 procent zijn gestegen, terwijl de ticketprijzen van de airlines juist zijn gedaald, met 20 procent. A4E wil dat de luchthavens hun tarieven verlagen en vraagt de Europese Commissie om op dit punt in te grijpen, met nieuwe regulering.

Maar dit is tegen het zere been van ACI Europe. “De luchthavenbranche fungeert als zondebok voor de airlines. Hun onvermoeibare oproep voor meer regulering van luchthavens heeft alleen ten doel de eigen winsten op te drijven en maakte duidelijk dat er te weinig onderlinge concurrentie is,” zegt Jankovec in een verklaring. De Europese consument is niet gebaat bij de agenda van de A4E, stelt hij. “Willens en wetens negeren de airlines de realiteit van de markt op dit moment, namelijk een toenemende concurrentie tussen luchthavens.”

ACI betwist ook de cijfermatige onderbouwing van de kosten door A4E. “Airlines hebben de ongelukkige neiging te vergeten dat ze voor de faciliteiten op de luchthavens minder betalen dan de werkelijke kosten. Zelfs op de grootste luchthavens dekken de heffingen die airlines en passagiers moeten betalen niet de volledige kosten van het in bedrijf houden en ontwikkelen van de luchthaveninfrastructuur. In feite subsidiëren de Europese luchthavens de luchtvaartmaatschappijen,” aldus Olivier Jankovec.

ACI en A4E zijn het wel op twee punten eens: de Single European Sky (SES) en luchthaventax. De SES moet zo snel mogelijk “realiteit” worden, vindt ook de ACI, terwijl de vertrekheffing die passagiers moeten betalen op sommige luchthavens (momenteel in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Oostenrijk) dient te verdwijnen, meent de organisatie van luchthavens, in navolging van de A4E.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…