Home / Luchtvaart / Acht miljard pax in 2030 – kan de wereld dat aan?

Acht miljard pax in 2030 – kan de wereld dat aan?

Acht miljard pax in 2030 – kan de wereld dat aan?

Als de groei van het luchtverkeer doorzet zoals nu is het aantal passagiers over tien jaar verdubbeld naar meer dan acht miljard. Kan dat wel, was afgelopen weekeinde de vraag tijdens World Connect, de jaarlijkse conferentie van APG in Monaco.

Nee, dat kan niet, tenzij er essentiële veranderingen komt, hield Richard Burgess, president van het APG-netwerk, zijn gehoor voor. APG is een organisatie van 110 General Sales Agents, die wereldwijd rond de 200  airlines vertegenwoordigen.

‘De luchtvaart moet veel ecologischer worden.’ Hoe dat moet weet hij op dit moment ook niet. Vast staat wel dat de huidige vliegtuigtechniek aan de limiet zit van wat mogelijk is, zei Burgess.

Technology swing
Eric Schulz, een zelfstandige Franse consultant en voorheen commercieel directeur van Airbus, onderschrijft dit. Schulz ziet twee problemen bij onveranderde groei: de extra uitstoot van CO2 en de druk op de infrastructuur van de luchthavens.

Verreweg het grootste aantal vliegtuigen die wereldwijd in bedrijf zijn, zijn narrow-bodies van het type Boeing 737 en de Airbus A319/320, waarvan de basistechniek teruggaat tot de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw. ‘Er wordt door fabrikanten niet genoeg geïnvesteerd in research & development,’ aldus Schulz, ‘er moet een  technology swing komen.’

Absoluut veel
Air France-KLM zegt er ‘alles’ aan te doen om de ecologische voetafdruk van de luchtvaart te verminderen. Pieter Bootsma, executive vice president commercial & revenue van Air France-KLM, zei in Monaco dat de sector de uitstoot van CO2 niet mag bagatelliseren.

‘De luchtvaart draagt weliswaar maar twee tot drie procent bij aan de CO2 emissie, de absolute uitstoot is erg veel en deze is na 1950 exponentieel gegroeid.’ Zonder ingrijpen zit de branche in 2050 op een verdriedubbeling ten opzichte van nu.

Bootsma: ‘We zitten op een keerpunt, iedereen wil verandering. Het kan niet blijven zoals het was. Het is ook geen keus, het is een must: we moeten minder vervuilen.’ Hij voegde eraan toe ‘niet pessimistisch’ te zijn. ‘Het kan wel degelijk: de uitstoot met de helft verminderen.’

Compensatie
Air France-KLM voert op dit punt een programma uit bestaande uit vier punten: vlootvernieuwing, grotere operationele efficiëntie (zoals kortere vliegroutes), het gebruik van biofuel en compensatie.

De Airbus A350 en de Boeing 787 die Air France en KLM nu inzetten op de long haul stoten een kwart minder broeikasgas uit dan hun voorgangers. En ze zijn goedkoper in gebruik, zei Bootsma, ‘dus het is een win-win-situatie.’

Het probleem met de biobrandstof is op dit moment de beperkte beschikbaarheid en de veel hogere prijs. Het aanbod moet daarom aanzienlijk groter worden.

Bootsma: ‘Het kost allemaal veel tijd en die hebben we eigenlijk niet.’ Daarom hebben zowel KLM als Air France compensatieprogramma’s onder de naam CO2ZERO respectievelijk Trip and Tree, waarmee passagiers tegen betaling de uitstoot van hun eigen reis tot nul kunnen reduceren.

De opbrengsten gaan onder meer naar herbebossing overal ter wereld. Air France gaat nog een stap verder: per 1 januari 2020 compenseert de airline zélf alle binnenlandse vluchten voor haar passagiers. Het binnenlandse verkeer van Air France is daarmee vanaf volgend jaar klimaatneutraal.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…

Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…