Home / Luchtvaart / AA zet Boeing MAX weer in

AA zet Boeing MAX weer in

AA zet Boeing MAX weer in

American Airlines zet vanaf dinsdag als eerste carrier weer de Boeing 737 MAX in. Het type stond ruim 21 maanden stil na twee fatale crashes. De geüpgrade MAX is inmiddels weer luchtwaardig.

De eerste Boeing 737 MAX-8 van AA die weer in de dienstregeling wordt opgenomen, voert de verbinding tussen Miami en New York uit. Passagiers krijgen van te voren te horen met welk toestel ze vliegen en hebben het recht een andere vlucht uit te kiezen, zonder MAX.

Ervan uitgaande dat de herintrede van de 737 MAX een succes is, zal AA de komende tijd geleidelijk meer van deze toestellen inzetten. American had op het moment van de wereldwijde grounding, medio maart 2019, 31 MAX-toestellen in dienst en 69 in bestelling. Het eveneens Amerikaanse Southwest Airlines is de grootste klant, met een uitstaande order van 250 toestellen, bovenop de 30 MAX-en die al in gebruik zijn.

Twee crashes
De Boeing MAX, het jongste narrowbody vliegtuig van de Amerikaanse fabrikant, wordt gebouwd in vijf varianten, met een oplopende grootte: de dash 7, 8, 200, 9 en 10. Tot nu toe is alleen de -8 opgeleverd. De 737 MAX vliegt veel efficiënter dan zijn voorganger, de Boeing 737-700/800/900 en moest op den duur al deze toestellen vervangen.

Tot twee Boeing 737 MAX-8’s kort na elkaar verongelukten, in oktober 2018 en maart 2019, waarbij alle inzittenden, 346 in totaal, om het leven kwamen. De luchtvaartautoriteiten verboden kort na de tweede crash wereldwijd het gebruik van de MAX.

Uit technisch onderzoek daarna bleek daarna dat het computersysteem (MCAS) de boosdoener was. Het kostte Boeing vervolgens anderhalf jaar om het probleem op te lossen en met een upgrade te komen. In oktober en november 2020 kreeg de verbeterde MAX groen licht.

Corona
In de tussentijd overviel de corona pandemie de wereld en stonden niet alleen de MAX-en, maar heel veel toesteltypes vanaf maart 2020 aan de grond. In zekere zin was dit in het voordeel van Boeing. Het bedrijf kon zo in relatieve rust werken aan de verbeteringen van de geplaagde MAX. Hoewel corona nog niet weg is, neemt het binnenlandse vliegverkeer in de Verenigde Staten dezer dagen weer aanzienlijk toe. Internationaal ligt het grootste deel van het netwerk nog wel plat.

De grounding van de MAX heeft Boeing rond de 20 miljard dollar gekost. Het regende nadien annuleringen van bestellingen. Het orderboek is inmiddels gezakt van 5.000 naar 4.100 stuks. Maar als de luchtvaart zich vanaf 2021 herstelt van de coronacrisis en de verbeterde versie van de MAX geen verdere kuren zal vertonen, kan het toestel weer snel succesvol zijn.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…