
Brancheorganisatie A4E roept de EU op haast te maken met het afschaffen van ‘onredelijke luchthaventoeslagen en hoge havengelden’ en met het tegenhouden van stakingen door luchtverkeersleiders.
Airlines for Europe, waarvan de grootste airlines lid zijn, deed de oproep in Brussel tijdens een bijeenkomst om de eerste verjaardag te vieren. Volgens A4E kostten de toeslagen op luchthavens de passagiers in Europa vorig jaar 5,6 miljard euro in totaal. Verder belemmerden stakingen van luchtverkeersleiders, met name in Frankrijk, vorig jaar regelmatig het luchtverkeer en A4E wil dat de Europese Commissie hier paal en perk aan stelt.
“Terugkijkend op de luchtvaartstrategie die de Europese Commissie een jaar geleden lanceerde constateer ik dat Europa het potentieel van de single aviation markt niet heeft benut,” zei Thomas Reynaert, de managing director van A4E vandaag in Brussel.
Brexit
Echter, de eisen van A4E, waarvan Air France-KLM, Lufthansa, easyJet, Ryanair en de International Airlines Group (IAG) vanaf het begin lid zijn, komen op een moment dat de algehele besluitvorming in de EU juist een terugtrekkende beweging maakt én het Verenigd Koninkrijk als vooraanstaand lid de Unie gaat verlaten (Brexit). British Airways (onderdeel van IAG) en easyJet zijn beide Britse maatschappijen, die fel tegen Brexit waren, maar nu met een plan zullen moeten komen om er mee te leven.
De vraag is dan ook of de Europese Commissie op dit moment wel de juiste instantie is tot wie A4E zich moet richten. De huidige ontwikkelingen binnen Europa lijken veel meer de kant op te gaan van afzonderlijke besluitvorming door de lidstaten.
Airlines for Europe is de grootste brancheorganisatie in de Europese luchtvaart gerekend naar passagiersaantallen en omzet. A4E claimt dat haar leden goed zijn voor zeventig procent van alle vervoer door Europese airlines, met een totaalomzet van 100 miljard euro. Behalve de vijf oprichters heeft A4E nog negen andere leden.

