Home / Luchtvaart / A4E linkt Green Deal aan SES

A4E linkt Green Deal aan SES

A4E linkt Green Deal aan SES

Airlines for Europe steunt de ‘Green Deal’ die de Europese Commissie eind vorig jaar lanceerde, maar roept in dit kader op tot een ‘snelle implementatie’ van de Single European Sky. De brancheorganisatie liet dit dinsdag weten tijdens de jaarlijkse Aviation Summit in Brussel.

“De eenwording van het Europese luchtruim had allang moeten gebeuren,” zei Thomas Reynaert, de managing director van A4E. Volgens berekeningen van A4E betekent de Single European Sky een reductie van de uitstoot van CO2 met 10 procent, hetgeen neerkomt op 25 miljoen ton aan emissie-besparing per jaar.

SES betekent onder meer dat er één Europese luchtverkeersleiding komt, in plaats van de huidige organisatie per lidstaat en dat routes directer kunnen worden gevlogen dan nu.

Kostenbesparing
Behalve minder CO2-uitstoot kan de Single European Sky ook een grote kostenbesparing opleveren, denkt A4E, namelijk zeventien miljard euro op jaarbasis. SES was 25 jaar geleden een onderdeel van de eenwording en liberalisering van de Europese luchtvaartmarkt. Dat laatste is wel gebeurd.

A4E prijst de EU op dit punt. “De single aviation market is een van de grote successen van de Europese Unie. Hierdoor kreeg de concurrentie vrij baan, met meer verbindingen voor de reizigers, een lagere ticketprijs en vrij verkeer van mensen en goederen in het hele continent,” aldus Reinaert.

Twee van de oprichters van A4E: Ryanair en easyJet, zijn typische voorbeelden van deze liberalisering. Deze prijsvechters bouwden vanaf eind vorige eeuw een netwerk op met verbindingen tussen een groot aantal Europese landen. De bestaande carriers vlogen alleen vanuit het land van oorsprong, een situatie die grotendeels ongewijzigd is.

Kritiek
Behalve lof voor de liberalisering binnen de EU, had A4E er dinsdag ook kritiek op. De single market is toe aan een grondige opknapbeurt, vindt A4E, omdat er veel ‘gaten’ zitten in de bestaande wetgeving en ‘inconsistenties’ in de manier waarop lidstaten de regels toepassen.

Een upgrade zou volgens een berekening van A4E op jaarbasis een besparing van 37 miljard opleveren; hierin is de 17 miljard van de SES inbegrepen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….