
Emirates zet vanaf eind oktober de A380 weer in tussen Dubai en Amsterdam, ‘in lijn met de versoepelingen’ van de coronaregels in de wereld. Vanuit Nederland geldt overigens nog steeds een oranje reisadvies naar de Verenigde Arabische Emiraten.
Emirates, dat 117 Airbus A380’s in de vloot heeft, gebruikt de komende maanden over de gehele linie de dubbeldekker weer meer dan de afgelopen anderhalf jaar. De maatschappij heeft niet bekendgemaakt in welke mate de vraag naar tickets is gestegen.
Emirates specificeert ook niet op welke ‘versoepelingen’ het bedrijf doelt. Europa en de Verenigde Staten (vanaf begin november) zijn straks inderdaad weer grotendeels open, maar andere belangrijke markten, zoals China blijven vooralsnog gesloten.
Voor thuishaven Dubai geldt vanuit Nederlands perspectief kleurcode oranje. De overheid zegt op nederlandwereldwijd.nl dat de Verenigde Arabische Emiraten door het coronavirus ‘een hoogrisicogebied’ is en raadt reizen alleen aan als dat ‘noodzakelijk’ is. Niettemin hoeft een reiziger bij terugkeer naar Nederland alleen een coronabewijs te laten zien, een quarantaineplicht geldt niet meer.
Sta-in-de-weg
De Airbus A380 bleek tijdens de pandemie een grote sta-in-de-weg voor veel luchtvaartmaatschappijen. Door de gekelderde vraag naar tickets was de A380 – afhankelijk van de keus van de airline, passen er 500 stoelen of meer in – veel te groot om rendabel te kunnen opereren. Air France, Lufthansa, Thai en Malaysia Airlines hebben hun A380-vloot vroegtijdig afgedankt, andere gebruikers overwegen hetzelfde te doen. Emirates is de uitzondering. De carrier heeft nog steeds vertrouwen in de A380 en denkt het toesteltype nog jaren te kunnen gebruiken.
Wegens de tegenvallende verkoop van het vliegtuig – Emirates was de enige grote klant – besloot de Europese fabrikant begin 2019 de productielijn te stoppen. Binnenkort rolt de laatste Airbus A380 van de band in Toulouse, bestemd voor Emirates.
Foto © Emirates

