Home / Luchtvaart / A380 Emirates terug op AMS

A380 Emirates terug op AMS

A380 Emirates terug op AMS

Emirates zet vanaf eind oktober de A380 weer in tussen Dubai en Amsterdam, ‘in lijn met de versoepelingen’ van de coronaregels in de wereld. Vanuit Nederland geldt overigens nog steeds een oranje reisadvies naar de Verenigde Arabische Emiraten.

Emirates, dat 117 Airbus A380’s in de vloot heeft, gebruikt de komende maanden over de gehele linie de dubbeldekker weer meer dan de afgelopen anderhalf jaar. De maatschappij heeft niet bekendgemaakt in welke mate de vraag naar tickets is gestegen.

Emirates specificeert ook niet op welke ‘versoepelingen’ het bedrijf doelt. Europa en de Verenigde Staten (vanaf begin november) zijn straks inderdaad weer grotendeels open, maar andere belangrijke markten, zoals China blijven vooralsnog gesloten.

Voor thuishaven Dubai geldt vanuit Nederlands perspectief kleurcode oranje. De overheid zegt op nederlandwereldwijd.nl dat de Verenigde Arabische Emiraten door het coronavirus ‘een hoogrisicogebied’ is en raadt reizen alleen aan als dat ‘noodzakelijk’ is. Niettemin hoeft een reiziger bij terugkeer naar Nederland alleen een coronabewijs te laten zien, een quarantaineplicht geldt niet meer.

Sta-in-de-weg
De Airbus A380 bleek tijdens de pandemie een grote sta-in-de-weg voor veel luchtvaartmaatschappijen. Door de gekelderde vraag naar tickets was de A380  – afhankelijk van de keus van de airline, passen er 500 stoelen of meer in – veel te groot om rendabel te kunnen opereren. Air France, Lufthansa, Thai en Malaysia Airlines hebben hun A380-vloot vroegtijdig afgedankt, andere gebruikers overwegen hetzelfde te doen. Emirates is de uitzondering. De carrier heeft nog steeds vertrouwen in de A380 en denkt het toesteltype nog jaren te kunnen gebruiken.

Wegens de tegenvallende verkoop van het vliegtuig – Emirates was de enige grote klant – besloot de Europese fabrikant begin 2019 de productielijn te stoppen. Binnenkort rolt de laatste Airbus A380 van de band in Toulouse, bestemd voor Emirates.

Foto © Emirates

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…