Ethiopian Airlines is op zaterdag 27 april jl. weer begonnen met vliegen met de Boeing 787 Dreamliner. Ethiopian vloog van Addis Ababa naar Nairobi. De wereldwijde 787-vloot werd sinds januari aan de grond gehouden, omdat er onverklaarbare problemen waren met de lithium-ion accu’s. Eerst ontstond er brand in een 787 van Japan Airlines die stond geparkeerd op de luchthaven van Boston. Vervolgens werd er een brandlucht geroken tijdens een vlucht van ANA, de lanceerklant van de Dreamliner. De vrees bestond dat er brand zou ontstaan, terwijl de toestellen in de lucht waren.
Boeing presenteerde vorige week een oplossing aan de Amerikaanse Federal Aviation Authority (FAA), die werd goedgekeurd. De EU en de andere betrokken regionale luchtvaartautoriteiten, waaronder die van Japan, volgden dat voorbeeld.
ANA heeft zondag 27 april jl. een testvlucht gemaakt met een 787 die is voorzien van de aangepaste accu’s. ANA weet nog niet wanneer zij weer commercieel gaat vliegen met de Dreamliner. Rivaal Japan Airlines zegt het toestel in mei te zullen gaan testen en wil het in juni weer inzetten voor reguliere vluchten.
Qatar Airways zal vanaf 2 mei a.s. weer gaan vliegen met de Boeing 787 Dreamliner. Het geplaagde toestel zal dan worden ingezet tussen Doha en Dubai.
De tijdelijke ban van de 787 heeft Boeing ongeveer 600 miljoen dollar gekost. Afleveringen moesten worden stopgezet en sommige getroffen airlines moesten alternatieve toestellen leasen. Die kosten worden uiteraard ook verhaald op Boeing.

