
De International Airlines Group, met BA en Iberia, heeft vorig jaar een nettoverlies geleden van 6,9 miljard euro, vergelijkbaar met dat van concurrent Air France-KLM.
De terugval van IAG (British Airways, Iberia, Aer Lingus en Vueling) ten opzichte van een jaar eerder als gevolg van de corona-pandemie was enorm. In 2019 stond er nog een winst van 1,7 miljard euro in de boeken. Operationeel kwam het verlies over 2020 uit op 7,4 miljard euro, tegenover een operationele winst van 2,6 miljard in 2019.
Van de drie grote airlinegroepen in Europa hebben Air France-KLM (nettoverlies 7,1 miljard euro) en IAG hun resultaten over 2020 inmiddels bekendgemaakt. De derde grote speler, Lufthansa, komt binnenkort met cijfers, die naar verwachting ook zeer slecht zullen zijn.
“Onze resultaten geven aan hoe zwaar de impact van Covid-19 is geweest,” zegt Luis Gallego, de CEO van IAG in een verklaring. “We hebben hard ingegrepen om cash te genereren, liquiditeit te stuwen en onze kostenbasis te verkleinen. Ondanks de crisis is onze liquiditeit nog steeds sterk.” Enige lichtpuntje voor IAG was de vrachtdivisie. De opbrengsten uit cargo stegen met 17 procent ten opzichte van 2019 naar 1,3 miljard euro.
IAG verwacht geen snel herstel en houdt de ingezette capaciteit aan stoelen in het eerste kwartaal van 2021 op 20 procent van die van vóór de pandemie. Met name de situatie in het Verenigd Koninkrijk is zwaar voor IAG. De Britse regering hanteert al geruime tijd zeer strenge maatregelen voor reizigers, waardoor de passagiersaantallen zijn gedaald tot rond de 10 procent.
Ook vanuit andere landen is de UK, vanwege de gevreesde Britse variant van corona, een gebied met grote restricties. Zo gelastte de Nederlandse regering op 23 januari een vliegverbod voor iedereen vanuit de UK, een situatie die nog steeds bestaat.
Illustratie: IAG

