Home / Luchtvaart / EasyJet klimt en daalt tegelijk

EasyJet klimt en daalt tegelijk

EasyJet klimt en daalt tegelijk

EasyJet rapporteert een sterke passagiers- en omzetgroei over de laatste zes maanden tegelijk met een groot financieel verlies. De omzet groeide met 3,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De maatschappij vervoerde 2,8 miljoen passagiers meer.

“EasyJet heeft een stevig resultaat geboekt tijdens de wintermaanden door een strakke kostenbeheersing, verbeterde operationele prestaties en binnen de voorspelde omzetverwachting,” zegt CEO Carolyn McCall in een persverklaring.

Ondanks de toegenomen passagiersaantallen en omzet heeft easyJet toch een zwaar financieel verlies geleden van 127 miljoen pond (147 miljoen euro). Dit is volgens de maatschappij conform de verwachtingen en te wijten aan ongunstige wisselkoersen en een vroege Pasen die nu in de tweede helft van easyJets fiscale jaar viel. In 2016 leek easyJet ook gevoelig voor de fall-out van Brexit en het dalende Britse pond en bleven de prestaties achter bij die van concurrenten als Ryanair en Wizz Air.

McCall ziet de komende periode niettemin zonnig in: “Onze zomerboekingen lopen voor op dezelfde periode vorig jaar. Dat geeft aan dat de vraag naar vliegreizen sterk blijft en levert verder bewijs dat consumenten prioriteit geven aan vliegreizen boven andere niet-essentiële zaken. Vooruitkijkend zien we een verbeterde trend bij de omzet per stoel en een verdere reducering van de capaciteitsgroei bij concurrenten.”

Keuze voor grotere toestellen
De maatschappij maakte ook bekend dat het met Airbus is overeengekomen om een deel van de in 2013 bestelde A320neo toestellen om te zetten naar de grotere A321neo. In de zomer van 2018 worden de eerste van dertig A321neo’s aan easyJet geleverd.

Op 31 maart 2017 telde easyJet’s totale vloot 266 toestellen. De vloot bestaat uit Airbus A319s met 156 stoelen, Airbus A320 met 180 stoelen en sinds mei 2016 ook A320s met 186 stoelen. De 144 A319s worden geleidelijk uitgefaseerd. De eerste A320neo wordt in juni dit jaar geleverd.

Het grotere toestel is belangrijk voor de maatschappij om groei te blijven realiseren op luchthavens die slotbeperkingen kennen, door het aantal stoelen per vlucht te verhogen met circa 30 procent in vergelijking met een A320 en 50 procent ten opzichte van een A319.

De A321neos verbruiken ook relatief minder brandstof waardoor een kostenbesparing van tussen de acht en negen procent wordt gerealiseerd en er betere milieuprestaties worden geleverd.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….