Home / Luchtvaart / AirBaltic wijdt CS300 in

AirBaltic wijdt CS300 in

AirBaltic wijdt CS300 in

AirBaltic wijdt vandaag de Bombardier CS300 in, met een receptie op de luchthaven van Riga. De Letse airline, een codeshare-partner van KLM, is de launch customer van dit nieuwe type toestel. Op 14 december is Amsterdam de eerste bestemming voor de CS300.

De Bombardier CS300 is van Canadese makelij. CS staat voor: Canadian Series. Het toestel wordt gemaakt in twee varianten in oplopende grootte: de CS100 en de CS300. De CS100 is sinds juli dit jaar operationeel. De CS300 had al veel eerder in dienst moeten komen, maar de ontwikkeling liep, zoals wel vaker het geval is bij nieuwe vliegtuigen, vertraging op. Maar nu is het zover.

De CEO van airBaltic, Martin Gauss, toont zich tegenover Zakenreis in Riga een verguld man en noemt de CS300, hoe kan het ook anders ‘een fantastisch vliegtuig.’ Gauss is verder blij dat hij de nieuwe ‘kist’ nog net vóór de kerst kan inzetten.

State-of-the-art
Op de route tussen Riga en Amsterdam, twee keer per dag gevlogen, maakt airBaltic nu nog gebruik van het verouderde type Boeing 737-300. De capaciteit van de twee vliegtuigen ontloopt elkaar niet veel: allebei rond de 145 stoelen, maar de CS300 is een state-of-the art toestel en veel zuiniger in gebruik. AirBaltic heeft twintig CS300’s besteld.

De codeshare van airBaltic en KLM betreft alle vluchten tussen Schiphol aan de ene kant en Riga, Vilnius en Tallinn aan de Baltische kant. Deze vluchten van airBaltic krijgen een KL-code als ze via KLM worden geboekt.

AirBaltic heeft zich onder Martin Gauss, CEO sinds 2011, ontwikkeld van een verlieslatend bedrijf tot een van de weinige florerende, kleine flag carriers in Europa. Vanaf 2013 maakt de airline weer winst, oplopend tot 19,5 miljoen euro vorig jaar. Gauss bereikte dit onder meer door het mes te zetten in de organisatie. Hij kromp het aantal bestemmingen in en zette ook een vlootvernieuwing door, die per saldo neerkomt op een reductie van het aantal toestellen. De Letse staat is grootaandeelhouder in de maatschappij, met een belang van 80 procent.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….