Ryanair gaat vanaf maart 2017 vliegen op de route tussen Amsterdam en Malaga. Vier keer per week biedt de Ierse prijsvechter vluchten aan naar de Spaanse badplaats. Deze strategische zet van Ryanair lijkt een aanval te zijn op Transavia, dat het aantal vluchten naar Malaga in maart 2017 opvoert naar twintig per week.
Ryanair vloog sinds vorig jaar tussen Schiphol en Dublin. Malaga is de tweede bestemming dus, maar daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven. De Ierse maatschappij streeft naar een heel netwerk vanaf Schiphol. De CEO van Ryanair, Michael O’Leary, was eind vorige maand in Amsterdam om zijn plannen te bespreken met Schiphol.
O’Leary vermeed jarenlang de grote hubs, vanwege de hoge havengelden en koos voor secundaire vliegvelden. Die strategie is inmiddels aangepast, mede omdat het Europese netwerk vanaf kleinere luchthavens voor de maatschappij verzadigd lijkt te zijn en groei moet komen van vluchten vanaf primaire luchthavens.
Rome, Brussel en Lissabon waren de eerste grote airports die Ryanair aandeed. En sinds oktober 2015 voegde de prijsvechter daar de eerste grote Europese hub bij: Schiphol. Sindsdien vliegen de Ieren vier dagelijkse vluchten vanaf Schiphol naar de thuisbasis Dublin. Bij de opening van die route riep O’Leary dat hij graag een basis zou openen op de luchthaven als hij daarvoor gunstige slots kon bemachtigen.
Met de nieuwe strategie opent Ryanair tevens de aanval op home carriers die vanaf de diverse hubs opereren. Vanaf maart 2017 strijkt Ryanair ook neer op Frankfurt, de grootste Duitse luchthaven.

