Home / Luchtvaart / KLM zet deze winter minder CA’s in op lange vluchten

KLM zet deze winter minder CA’s in op lange vluchten

KLM zet deze winter minder CA’s in op lange vluchten

Om te voldoen aan haar doelstellingen voor kostenbeheersing gaat KLM deze winter op lange vluchten minder cabin attendants (CA’s) inzetten. KLM heeft voor 2016 in het kader van bezuinigingsplan Perform 2020 zich de taak gesteld om een productiviteitsverbetering van vier procent te realiseren.

Eigenlijk wil KLM van twee leidinggevenden in de cabine (een purser en een senior purser), naar één leidinggevende. KLM heeft eerder dit jaar een toekomstvisie voor de samenstelling van de cabinebemanning gepresenteerd aan de cabinebonden. De kern hiervan is het plaatsen van extra cabinepersoneel op gerichte bestemmingen in de World Business Class en terug te gaan van twee leidinggevenden boven de sterkte naar één leidinggevende boven de sterkte (alleen een senior purser). De purser zou dan in de sterkte mee gaan werken. Hiermee speelt KLM naar eigen zeggen in op de veranderende behoefte van de klant, terwijl tegelijk de in Perform 2020 geformuleerde productiviteitsverbetering wordt gehaald.

Omdat de werkzaamheden van de purser in de cao staan beschreven, kan dit voorstel alleen in overleg met de cabinebonden worden ingevoerd. Tot nu toe willen de cabinebonden, vanwege een vastgelopen pensioendiscussie, niet met KLM om tafel. Daarom komt KLM nu met een alternatieve maatregel, die volgens de maatschappij binnen de mogelijkheden van de cao ligt. Met ingang van 30 oktober 2016 (aanvang winterdienst) zal de maatschappij op de toestellen die ongeveer 300 stoelen en twee leidinggevende boven de sterkte hebben (Boeing 777-200, Airbus 330-300 en Boeing 787) voortaan één cabin attendant minder in de economy class indelen. Dat komt neer op circa veertig procent van de long-haul vluchten.

FNV Cabine reageert verbolgen op de maatregel. “Dit eenzijdige besluit verhoogt de werkdruk aan boord enorm, geeft druk op de service aan de passagiers en maakt dat calamiteiten aan boord minder adequaat kunnen worden aangepakt nu er handen te kort komen,” zegt Leen van der List, actiecoördinator voor FNV Cabine, “Wij zijn van mening dat de directie dit besluit helemaal niet eenzijdig mag nemen. Maatregelen van dit kaliber moeten altijd in overleg met de cabinebonden en de medezeggenschapsraad gaan.”

De vakbond organiseert dinsdag een eerste bijeenkomst voor het cabinepersoneel om het besluit met hen te bespreken en om te bepalen wat het personeel hiertegen gaat ondernemen.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….