Home / Luchtvaart / Heerlijk Helder KLM-biertje

Heerlijk Helder KLM-biertje

Heerlijk Helder KLM-biertje

KLM gaat bier tappen aan boord van haar vliegtuigen. De maatschappij heeft met Heineken een biertap ontwikkeld die op grote hoogte werkt. De twee spreken van een wereldprimeur.

Tot nu toe lukte het verschillende brouwers niet om een biertap in vliegtuigen goed te laten werken. Door de lage cabinedruk, komt er geen bier in het glas, maar alleen schuim. Heineken heeft nu een van zijn biertaps zodanig aangepast dat het wel lukt, door de druk waarmee wordt gewerkt en de diameter van de leidingen precies op elkaar aan te passen.

De tap, die wordt gevoed met speciale plastic biervaten van 20 liter, past in de kleinste trolley. Omdat aan boord van vliegtuigen het gebruik van drukpatronen met CO2 – gewoonlijk gebruikt in biertaps op de grond – verboden is, werkt de tap op luchtdruk. De compressor die daarvoor zorgt, is zo ontworpen dat hij geen elektronische apparatuur stoort. In de trolley is geen ruimte voor koeling. De vier vaten per vlucht worden gekoeld op Schiphol aangeleverd en naar het vliegtuig gebracht. In de trolley blijven ze zeker zeven uur op temperatuur. De bemanning heeft van Heineken een speciale tapcursus gekregen.

Het was de bedoeling dat de tap zaterdag 2 juli voor het eerst werd ingezet op een vlucht naar Curaçao. Op het laatste moment bleek dat voor de benodigde certificering helaas langer de tijd nodig was. Daarom wordt de biertap-trolley op een later moment geïntroduceerd.

Producten van Hollandse signatuur
KLM ziet de biertap als aanvulling op de producten van Nederlandse signatuur. Eerder ging de maatschappij al in zee met Bols voor cocktails en met sterrenchefs als Jacob Jan Boerma voor de maaltijden in World Business Class. Met Heineken, het meest bekende Nederlandse merk in de wereld, wil de maatschappij zich verder profileren.

Voorlopig vliegt de biertap alleen mee op proef, bij speciale intercontinentale vluchten. Zo zal hij worden ingezet op vluchten naar Rio de Janeiro, tijdens de Olympische Spelen, en dit najaar naar Curaçao als daar de KLM-Marathon wordt gelopen. Na een half jaar wordt de proef geëvalueerd. Heineken wil de tap in ieder geval doorontwikkelen voor toepassingen in de luchtvaart.

De tap maakt bij KLM deel uit van een veel groter programma om de service aan boord te verbeteren. Zo wordt in de nieuwe Dreamliners van de maatschappij espressokoffie geschonken en zijn deze voorzien van draadloos internet. Ook testte KLM onlangs in de business class flexibele service uit, waarbij reizigers zelf kunnen kiezen wanneer ze willen eten. Volgens KLM gaat het in alle gevallen om proeven die nog worden geëvalueerd. Als ze standaard worden in gevoerd, belooft de maatschappij daarover eerst met de cabinebonden te zullen onderhandelen.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….