Home / Luchtvaart / Actie grondpersoneel bij hoofdkantoor KLM

Actie grondpersoneel bij hoofdkantoor KLM

Actie grondpersoneel bij hoofdkantoor KLM

Op donderdagmiddag 19 mei organiseert vakbond FNV Luchtvaart een protestbijeenkomst bij het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen. Zo’n vijfhonderd medewerkers van KLM’s grondpersoneel zal deelnemen aan de actie, gericht tegen de cao-voorstellen van de luchtvaartmaatschappij.

De medewerkers overhandigen symbolisch een ‘gouden retourticket’ aan Aart Slagt, senior vice president Human Resources bij KLM. Volgens FNV betekent de nieuwe cao die KLM op 29 april voorstelde een verslechtering voor het grondpersoneel. In het voorstel is geen loonsverhoging opgenomen, komen toekomstige pensioenrisico’s voor rekening van werknemers en ook krijgen zij minder vrije dagen. Daarnaast wil KLM duizenden vaste inruilen voor uitzendbanen.

Jan van den Brink van FNV Luchtvaart brengt de huidige cao-voorstellen ook in verband met grotere ontwikkelingen in de luchtvaart. Samen met andere luchtvaartbonden reageerde de FNV vandaag op de Actieagenda Schiphol waarmee de overheid de concurrentiekracht van Schiphol probeert te versterken voor de komende jaren. “KLM kiest voor een race-to-the-bottom,” zegt Van den Brink, “Die race veroorzaakt Schiphol door low cost carriers en carriers uit het Midden-Oosten te stimuleren om naar Schiphol te komen omdat dit goed is voor de concurrentie. Maar de Midden-Oosten carriers ontvangen enorme staatssteun en de low cost carriers treden de ILO-verdragen en mensenrechten met voeten. KLM kan deze race niet winnen en dat moet ze ook niet willen. Laat KLM blijven staan voor kwaliteit, zekerheid en veiligheid. We willen dat KLM een fatsoenlijke cao met ons afsluit en samen met ons de druk opvoert op Schiphol en de overheid om te komen tot een gelijk speelveld.’

Walter van der Vlies, teamleider platform KLM en FNV-kaderlid verwoordt het zo: “Wij leveren al jarenlang in. KLM heeft dankzij onze bijdrage winst gemaakt. Aan de top krijgen ze wel de bonussen, maar van ons wordt verwacht dat we moeten inleveren. Dat gaan we dus niet meer doen.”

De bond wijst er vervolgens op dat ook de beveiligers de dupe zijn van de negatieve gevolgen van de race-to-the-bottom. “Door toenemende concurrentie tussen beveiligingsbedrijven en het gedrag van opdrachtgever Schiphol is de werkdruk voor beveiligers de afgelopen jaren sterk toegenomen. Onderzoeken door TNO en FNV tonen klip en klaar aan dat dit ten koste gaat van de alertheid en dat maatregelen nu nodig zijn. Deze week voeren de beveiligers voor het eerst actie en houden zij op een nader te bepalen moment een korte werkonderbreking,” aldus de vakbond.

De huidige cao voor het grondpersoneel loopt op 30 juni aanstaande af en geldt voor circa 16.000 medewerkers.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….