Home / Luchtvaart / Vakbonden kraken Actieagenda

Vakbonden kraken Actieagenda

Vakbonden kraken Actieagenda

De acht vakbonden in de Nederlandse luchtvaart hebben gezamenlijk gereageerd op de Actieagenda Schiphol. Volgens de bonden lost de Actieagenda bestaande problemen niet op. Ze roepen de politiek op om in te grijpen en bieden daarom een position paper aan.

De Actieagenda Schiphol is eind april door staatssecretaris Sharon Dijksma gelanceerd als richtinggevend document voor de verdere groei van de nationale luchthaven, met als doel de luchthaven concurrerend te houden. Het beleidsdocument zet daarbij in op het beperken van het kostenniveau, het sluiten van eerlijke luchtvaartovereenkomsten, een goede bereikbaarheid van de luchthaven over de weg en het spoor en het waarborgen van een vernieuwend en duurzaam karakter van de luchthaven.

De vakbonden (VNV, FNV Luchtvaart, VNC, CNV Vakmensen, NVLT, VCP, De Unie en de VHKP) geven in hun verklaring aan dat de problemen op Schiphol talrijk zijn en dat er behoefte is aan concrete overheidsmaatregelen om de concurrentiekracht van mainport Schiphol te versterken. De bonden zien vaste banen verdwijnen, arbeidsvoorwaarden aangetast worden en de werkdruk toenemen. De bonden geven aan dat staatsgesubsidieerde luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten de Europese markt voor intercontinentaal vliegen veroveren. “Oneerlijke concurrentie,” waarschuwen zij in de gezamenlijke statement, “de hub-functie van Schiphol en de positie van home carrier KLM worden zwaar aangetast. Ook dreigen low cost carriers, die sociale premies en -belastingen ontduiken, ILO-verdragen schenden en mensenrechten met voeten treden de norm te gaan stellen in de luchtvaart.”

De ‘Actieagenda Schiphol’ van het kabinet biedt geen oplossingen voor deze bedreigingen, concluderen de luchtvaartbonden eensgezind. De bonden stellen de politici tien actiepunten voor die nodig zijn om de positie van Schiphol te behouden en die bijdragen aan duurzame werkgelegenheid. In deze tien punten noemen de bonden onder meer een verlaging van het dividenddoel van de luchthaven, waarbij het ontstane voordeel ten goede moet komen aan het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. Ook dient de luchthaven weer tot het publieke domein te gaan behoren en de overheid zou een groter deel van de kosten voor luchthavensecurity voor haar rekening moeten nemen.

De Nederlandse overheid moet volgens de bonden alles op alles zetten om eerlijke concurrentie via een Europees mandaat af te dwingen. Ook pleiten de bonden ervoor om naar Frans voorbeeld een wet te maken die bepaalt dat maatschappijen met een basis in Nederland zich moeten houden aan het Nederlands arbeids- en belastingrecht. Cockpit- en cabinepersoneel zou naar Frans en Italiaans voorbeeld en zoals al doorgevoerd in de maritieme sector moeten worden ondergebracht in een speciaal belastingregime, zeggen de vakbonden.

Volgens de bonden moet iedere juridische mogelijkheid worden gebruikt om extra frequenties via Schiphol te blokkeren totdat aan de vereisten van eerlijke concurrentie wordt voldaan. De vakorganisaties gaan nog een stapje verder door voor te stellen dat partijen die toegang hebben of krijgen tot de luchthaven in hun bedrijfsuitvoering ILO-verdragen dienen te onderschrijven en mensenrechten te respecteren.

De vakbonden zijn ervoor om de hubfunctie van de luchthaven te versterken door de tarieven voor overstappende passagiers te verlagen. Low cost carrier easyJet gaf dit jaar juist aan deze lagere tarieven voor overstappers te zien als oneerlijke steun aan KLM, waarvoor transferpassagiers een grote doelgroep vormen. Volgens de lowcost carrier dragen passagiers met eindbestemming Nederland meer bij aan de economie dan transferpassagiers.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…