Home / Luchtvaart / KLM gaat wereldwijd wifi-toegang verkopen

KLM gaat wereldwijd wifi-toegang verkopen

KLM gaat wereldwijd wifi-toegang verkopen

KLM biedt zakenreizigers vanaf volgende maand een persoonlijke wifi-zender, waarmee mondiaal tegen lokaal tarief mobiel kan worden geïnternet. Bitebird werd dinsdag gelanceerd op de Future Travel Experience in RAI Amsterdam.

KLM en Air France zien het vooral als service aan de zakenreiziger. “Die geeft aan dat het ontbreken van webtoegang een van de grootste redenen voor stress is tijdens een reis,” zegt Patrice About, directeur innovatie van Air France-KLM. “Wij zien dat ook aan onze websites en apps. De helft van onze reizigers checkt in zijn thuisland zijn vlucht in via het web, slechts 15 procent doet dat ook als hij in het buitenland is.”

Omdat KLM contact wil houden met reizigers via sociale media, is het bedrijf met partner Air France gaan nadenken over een oplossing. Bitebird is een klein kastje met daarin een universele simkaart waarmee contact wordt gelegd met lokale mobiele netwerken. Het kastje zelf is een wifi-zender waar tegelijkertijd tien apparaten draadloos op kunnen worden aangesloten.

“We hebben vooral gelet op de beveiliging,” zegt een woordvoerder van Bitebird. “Als je van gratis wifi-hotspots gebruikmaakt, of van draadloos internet in hotels of congrescentra, moet je je altijd afvragen hoe veilig het is.”
Zulke ‘wifi-zenders’ zijn al langer via belbedrijven te koop. “Maar dan moet je er een aparte simkaart bijkopen en dan zit je weer vast aan een aanbieder en aan de netwerken van diens partners waardoor de kosten uiteen lopen.”

Nu al kan met Bitebird in een groot deel van Europa, de hele VS, India, Turkije en Egypte tegen lokaal tarief mobiel worden geïnternet. Voor juli worden daar onder meer Rusland, Canada, Japan en Brazilië aan toegevoegd, voor het einde van de jaar volgt de rest van de wereld. Alleen voor een groot deel van Afrika wordt nog geen dekking voorzien.

Het kastje zelf kost nu nog 57 euro, bij de lancering zelf zal dat 70 euro zijn, Dat is inclusief 20 euro beltegoed. Dat kan, per 25, 40 of honderd euro worden opgewaardeerd.

Kosten voor het verbruik lopen vervolgens, afhankelijk van het land, uiteen van net 2,5 cent tot bijna 21 cent per megabyte. Dat is weliswaar veel meer dan bij regulier internet, maar altijd minder dan de kosten per megabyte als met de eigen mobiel via roaming wordt geïnternet. “Je kunt natuurlijk, als je vaak in hetzelfde land komt, een lokale simkaart gebruiken. Maar dat moet je dan voor elk land apart doen.”

Toegang tot de websites en boekingssite van KLM en Air France is bovendien altijd gratis. “Zodat je zonder kosten kunt inchecken, of je boeking aanpassen.”

Bitebird is online te koop, later ook aan boord bij KLM en Air France.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….