Home / Luchtvaart / Staking op Duitse luchthavens

Staking op Duitse luchthavens

Staking op Duitse luchthavens

In Duitsland dreigen stakingen het luchtverkeer morgen ernstig te verstoren. Op de luchthavens in Frankfurt, München, Düsseldorf, Keulen / Bonn, Dortmund en Hannover leggen woensdag grondafhandelaars, beveiligers en de brandweer het werk neer. Lufthansa verwacht op de hubs in Frankfurt en München massale annuleringen van vluchten. Bovendien moet op alle genoemde luchthavens rekening worden gehouden met verstoringen en vertragingen. Vandaag wordt ook gestaakt op de kleinere luchthaven Bremen.

De tijden waarop gestaakt wordt verschillen van luchthaven tot luchthaven. De vakbond Verdi, die tot de staking heeft opgeroepen, kondigt aan dat in München de gehele dag het werk wordt onderbroken, terwijl de acties in Frankfurt tot 15.00 uur duren. De vage uitspraken over de duur van de acties compliceert het aanpassen van de vliegplannen.

Omdat München waarschijnlijk te maken krijgt met een massale staking van de security-medewerkers, zijn alle intercontinentale vluchten van en naar München op 27 april 2016 geannuleerd. Al met al biedt Lufthansa deze dag van en naar München slechts negentig vluchten. In Frankfurt verwacht Lufthansa het merendeel van de intercontinentale vluchten gewoon te kunnen uitvoeren. Omdat de staking onder grondpersoneel toch de capaciteit van de vluchtafhandeling zal beïnvloeden, annuleert Lufthansa vanaf Frankfurt wel de meerderheid van de binnenlandse routes evenals tal van Europese vluchten. Na 15.00 uur verwacht Lufthansa weer de gewone dienstregeling te kunnen uitvoeren.

Ook op de luchthavens Düsseldorf, Keulen / Bonn, Dortmund en Hannover zullen vluchten uitvallen als gevolg van de staking.

“De aangekondigde staking voor woensdag toont eens te meer dat we dringend regels voor arbeidsgeschillen in het luchtvervoer nodig hebben,” zegt Dr Bettina Volkens, Chief Human Resources and Legal bij Lufthansa. “Onze passagiers worden getroffen door een arbeidsconflict, waarbij Lufthansa geen partij is bij de CAO-onderhandelingen zelf. Hier wordt het vliegverkeer doelbewust gebruikt als effectieve media-stunt, hoewel de onderhandelingen de dag erna al worden voortgezet.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….