
Zakenreizigers letten bij het boeken van tickets meer op de kosten dan drie jaar geleden. Bijna de helft van hen vliegt geen businessclass meer. Dit blijkt uit onderzoek van Transavia.
De prijsvechter van Air France-KLM hield een enquête onder 500 Nederlanders die regelmatig het vliegtuig pakken voor een zakelijke reis. Van de ondervraagden zegt 40 procent meer op de kosten van vliegtickets te letten dan drie jaar geleden. 10 procent van de zakenreizigers wil altijd businessclass vliegen, terwijl een derde dit alleen wil op intercontinentale vluchten. Bijna de helft (48 procent) zegt helemaal niet meer voor businessclass te kiezen. Het zijn vooral de tarieven die zakenreizigers afschrikken.
“We zien heel duidelijk dat bedrijven proberen om de reiskosten te drukken. Onder meer door gebruik te maken van luchtvaartmaatschappijen die lage kosten hanteren. Ook nu de economische crisis grotendeels achter ons ligt, zien we deze trend niet veranderen,” zegt Paul de Raad, VP marketing & e-commerce Transavia.
Uit de survey blijkt verder dat zakenreizigers niet besparen op de duur van hun reis. Voor de meeste reizigers duurt hun zakentrip twee tot drie dagen (46 procent). Een kwart blijft vier tot vijf dagen weg en ruim 12 procent is minimaal zes dagen van huis. KLM en Transavia gelden in ons land als favoriete maatschappijen voor een zakenreis binnen Europa.
Bedrijven gebruiken meerdere manieren om de kosten van vliegen te drukken. Onder meer door georganiseerd te werk te gaan bij het boeken van tickets. Zo gebruikt 40 procent van de zakenreizigers een vergelijkingssite en proberen ze precies op het juiste moment te boeken.

