Home / Luchtvaart / Facebook Messenger bezorgt reisbescheiden KLM

Facebook Messenger bezorgt reisbescheiden KLM

Facebook Messenger bezorgt reisbescheiden KLM

KLM zet nieuwe stappen in haar social media strategie door het voor passagiers mogelijk te maken hun vluchtdocumenten te ontvangen via Facebook Messenger. In China, waar Facebook geblokkeerd wordt, wijkt KLM uit naar specifieke Chinese social media.

Volgens KLM biedt de service via Facebook passagiers gemakkelijker toegang tot hun boekings- en incheckbevestiging, instapkaart en vluchtstatus. KLM wil met de inzet van social media dichter bij de klant staan. Pieter Elbers, president-directeur van KLM: “De nieuwe Messenger-dienst is een perfecte aanvulling op onze sociale strategie. Onze klanten delen graag informatie met ons via een persoonlijker platform. Nu geven we klanten de optie alle relevante vluchtdocumenten en -informatie in één enkel overzicht te ontvangen.”

Messenger is de privéberichten dienst van Facebook. De berichten die via deze app worden uitgewisseld, zijn niet zichtbaar voor anderen. De dienst is in 2014 gelanceerd. “Vorig jaar hebben we de Messenger-knop op onze Facebook-pagina geactiveerd, zodat klanten nóg sneller contact met ons konden opnemen via privéberichten. Het aantal aanvragen nam toe met 40 procent, wat aangeeft dat onze klanten dit type communicatie waarderen”, vertelt Pieter Elbers.

De wereldwijde beschikbaarheid vertoont wel een belangrijke witte vlek: in China, de snelst groeiende luchtvaartregio en een belangrijke markt voor KLM, is Facebook verboden. Volgens KLM woordvoerder Joost Ruempol wordt voor de Chinese reizigers gebruik gemaakt van andere, specifiek Chinese, social media kanalen zoals WeChat een platform met zo’n 600 miljoen gebruikers. Ruempol: “Het gebruik van deze chatdienst voor zakelijke diensten is in China al veel meer ingeburgerd en het werkt volgens het zelfde principe. Reizigers uit Westerse landen die naar China reizen kunnen al voor vertrek voor zowel heen als terugvlucht hun vluchtdocumenten ontvangen en hebben ook geen last van de boycot van Facebook in China.”

Deze Facebook service is de nieuwste uitbreiding van Messenger for Business, zoals vorig jaar aangekondigd door Facebook, en KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die deze service aanbiedt. De nieuwe dienst is beschikbaar voor alle KLM-klanten die tickets boeken via KLM.com en ervoor kiezen om informatie te ontvangen via deze berichtendienst.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…