Home / Luchtvaart / Aeromexico wil dat Mexico SkyTeam-hub wordt

Aeromexico wil dat Mexico SkyTeam-hub wordt

Aeromexico wil dat Mexico SkyTeam-hub wordt

Mexico wordt de nieuwe Latijns-Amerikaanse hub voor Skyteam-maatschappijen, als het aan luchtvaartmaatschappij Aeromexico ligt. De Mexicaanse luchtvaartmaatschappij strijkt 29 mei voor het eerst op Schiphol neer, voor drie vluchten per week naar Mexico-Stad. Dat maakte de top van het bedrijf vandaag op Schiphol bekend.

Aeromexico zal de vluchten uitvoeren met Dreamliners, die voorzien zijn van 243 stoelen waaronder 32 in Clase Premier. De maatschappij wil een flinke rol spelen in het vervoer van de 200.000 reizigers die jaarlijks tussen Nederland en Mexico vliegen – nu vooral met KLM die dagelijks vliegt met de Boeing 747-400.
“Hiermee starten we onze aanwezigheid in Nederland, “ zegt Jorge Goytortúa, topman Sales van Aeromexico. Hij sluit niet uit dat betrekkelijk snel meer vluchten zullen worden toegevoegd. “We gaan onze codeshare met KLM uitbreiden, die we sinds 2004 voeren. Onze vluchtnummers zitten nu al op de KLM-vluchten, we streven er naar dat onze vluchten ook onder KL-code worden uitgevoerd.
Goytortüa ziet de komst naar Schiphol als aanvulling op de dagelijkse vluchten van Skyteam-partner KLM naar Mexico. “Wij voegen daar een late avondvlucht aan toe, die ‘s ochtends in Mexico aankomt. Daarmee wordt onze verbinding vooral interessant voor de zakelijke markt. We willen aan beide zijden markten toevoegen, de Nederlandse markt voorop, maar ook via KLM-transferpassagiers uit het oosten van Europa en uit het Verenigd Koninkrijk.”
De nieuwe vluchten zijn dan ook een aanvulling op de Britse activiteiten van Aeromexico. De maatschappij vliegt sinds december 2012 naar Heathrow. Vorig jaar groeide het aantal Britse reizigers ruim 60 procent tot bijna 85.000. Maar verdere groei is lastig, vanwege de drukte op Heathrow. Die luchthaven heeft bovendien veel minder uitgebreide verbindingen met de Britse regio dan Schiphol via KLM.

Groei
Aeromexico, is bezig met een flink groeiprogramma. Naast de nieuwe bestemming Amsterdam komt er dit voorjaar een zesde wekelijkse Dreamliner-vlucht naar Londen Heathrow bij en gaat het aantal vluchten naar Madrid van negen naar elf per week. De maatschappij vliegt al dagelijks naar Parijs-Charles de Gaulle onder een codeshare-overeenkomst met Air France.
Volgens Goytortüa zal de capaciteit richting Europa dit jaar 28 procent toenemen. De maatschappij verwacht ook de grens van een half miljoen reizigers tussen Europa en Mexico te slechten. Het afgelopen jaar was de Europese markt goed voor 438.000 passagiers.

Hub
Aeromexico wil daarnaast thuisbasis Mexico-Stad uitbouwen tot een regionale hub, met doorverbindingen naar Mexicaanse bestemmingen als Guadalajara, Monterrey en Puerto Vallarta, maar ook naar andere landen in Midden-Amerika en het noordelijke deel van Zuid-Amerika.
Het gaat daarbij de strijd aan met Panama, dat nu met de samenwerking tussen KLM, Air France en COPA geldt als Midden-Amerikaanse draaischijf voor Skyteam. COPA is echter onderdeel van de rivaliserende Star Alliantie en het is geen geheim dat het Amerikaanse United geen voorstander is van de nauwe banden met KLM.

“Ik kan niet voor KLM of Skyteam spreken, maar Mexico -Stad is bij uitstek geschikt als hub,” zegt Goytortüa. “De luchthaven is klaar voor agressieve groei. Vorig jaar zijn er 32 miljoen passagiers verwerkt, maar de overheid is een uitbreidingsprogramma gestart waarvan de eerste fase, die in 2020 wordt opgeleverd, doorgroei naar 50 miljoen passagiers mogelijk maakt.”
Door de economische groei in Mexico, zit de luchtvaart er in de lift. Vorig jaar groeide het aantal passagiers in Mexico 12 procent tot boven de 70 miljoen. “De verwachting is dat de komende vijf jaar de groei gemiddeld 7 procent per jaar zal zijn.”

Skyteam juicht de ontwikkeling van een nieuwe Latijns-Amerikaanse hub toe. “Mexico City is al een belangrijke hub voor Skyteam,” zegt Mauro Oretti van Skyteam. “Vier van onze leden maken er nu al gebruik van. We werken momenteel hard aan de verbetering van onze aanwezigheid daar, met de aanpak van terminal 1 en 2.”
Ook Air France breidt vanwege de hub-mogelijkheden in Mexico-Stad haar activiteiten naar Mexico uit. De maatschappij zet sinds vorige week een van haar tien Airbus A380’s in naar Mexico-Stad, in plaats van de 747’s waarmee de verbinding tot nu werd uitgevoerd. Daarnaast vliegt de maatschappij vier maal per week van Parijs naar Cancún.

Europa is niet de enige groeimarkt voor Aeromexico. Zo startte de maatschappij  deze week ook met vluchten van Mexico naar Tokio. Vorig jaar werden vijf intercontinentale bestemmingen toegevoegd. De Mexicanen voeren sinds 2013 een agressief groeiprogramma. Drie jaar geleden boekten ze een megabestelling bij Boeing voor honderd toestellen, waaronder twintig Dreamliners, met een cataloguswaarde van elf miljard dollar.

Delta
De Mexicaanse maatschappij leunt daarbij op het Amerikaanse Delta Air Lines. Delta bracht eind november een bod uit op ruim 31 procent van de aandelen Aeromexico, als aanvulling op de 4,1 procent die het zelf al bezat en 4,6 procent die in handen is van het Delta pensioenfonds.
De Amerikanen zouden na de transactie het recht hebben hun belang tot maximaal 49 procent uit te breiden, wat hen in feite de zeggenschap zal geven. Om die reden heeft de top van Aeromexico het bod tot nu toe afgehouden. Wel staan de twee op het punt een joint-venture te sluiten voor vluchten tussen de VS en Mexico, in afwachting van toestemming van de Amerikaanse overheid.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…

Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

05/12/2019

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten. Social media…