Home / Luchtvaart / 21 airline CEO’s op Swiss-vlucht met nieuwe CS100

21 airline CEO’s op Swiss-vlucht met nieuwe CS100

21 airline CEO’s op Swiss-vlucht met nieuwe CS100

Op de inaugurale vlucht van de eerste Bombardier CS100 jet van Swiss vrijdag, zat geen doorsnee gezelschap. Eenentwintig CEO’s van de in totaal 28 luchtvaartmaatschappijen aangesloten bij Star Alliance waren aan boord van het nieuwe toestel, dat de topmannen van de IATA-conferentie in Dublin naar de Star Alliance-bijeenkomst in Zürich vloog.

Zoveel CEO’s van zoveel luchtvaartmaatschappijen in één vliegtuig – is dat wel handig, vragen wij Carsten Spohr, president-directeur van Lufthansa, de belangrijkste Europese partner binnen de luchtvaartalliantie. Als er wat zou gebeuren, zou dat niet gelijk de hele Star Alliance lam leggen? Grote multinationals hebben toch ook de policy dat niet de hele directie in hetzelfde vliegtuig mag reizen?
“Onzin,” antwoordt Spohr. “Dan kun je net zo goed zeggen dat we niet met z’n allen de bus naar het vliegveld moeten nemen of ’s avonds niet samen met een taxi naar een restaurant kunnen gaan. Sterker nog, vliegen is een veel veiliger transportmiddel. Luchtvaart heeft een safety record van één ongeval op de 3,1 miljoen vluchten. Geen enkel ander transportmiddel kan dat evenaren.”

CS100 en CS300
Ter ere van het 10-jarige jubileum van Swiss bij Star Alliance vond de halfjaarlijkse bijeenkomst van de luchtvaartalliantie deze keer in Zürich plaats. Maar ook vanwege de levering van de nieuwe CS100 jet (125 stoelen), waarvan Swiss de eerste gebruiker is. In totaal was in 2009 een order voor dertig van deze toestellen geplaatst om de huidige Avro RJ100’s en Fokker-100’s te vervangen. Het toestel wordt vanaf 15 juli in gebruik genomen op vluchten van Zürich naar Parijs Charles de Gaulle, Boedapest, Manchester en Praag.

Vorig jaar zomer was al besloten om tien van de bestelde CS100’s te upgraden naar de grotere variant, de CS300 met 145 stoelen, en zaterdag kondigde Swiss aan dat daar nog eens vijf toestellen bijkomen. Dat brengt de verhouding op vijftien CS100’s en vijftien CS300’s. “En wellicht besluiten we de komende tijd om de order om te zetten naar nog vijf toestellen van het grotere type,” aldus Thomas Klühr, sinds vier maanden de nieuwe CEO van Swiss. Dat zou betekenen dat uiteindelijk de middellangeafstandsvloot van Swiss uit tien CS100’s en twintig CS300’s bestaat.

Swiss is de eerste maatschappij die zowel de CS100 als de CS300 in commerciële dienst neemt. Moederbedrijf Lufthansa heeft de toestellen gekocht en deze worden vervolgens door Swiss geleased. Swiss is net als Austrian Airlines voor 100 procent eigendom van de Lufthansa Group. In Brussels Airlines heeft Lufthansa een belang van 45 procent, met een optie om ook de overige 55 procent over te nemen.
“Wij moeten blijven investeren in een nieuwe, zuinige vloot,” zegt Lufthansa-baas Spohr. “We ontvangen gemiddeld één nieuw toestel per week. De specificaties van de vliegtuigen zijn zodanig, dat we ze binnen de groep flexibel kunnen inzetten. De C-Series is toebedeeld aan Swiss, maar indien nodig zouden we toestellen kunnen verplaatsen.”

De C-Series bieden passagiers niet alleen meer comfort in de cabine, maar zorgen ook voor 20 procent minder CO2-uitstoot, 50 procent minder geluid en – niet onbelangrijk – 25 procent lageren unitkosten, aldus Swiss-topman Klühr.
Over de aanschafprijs wil Klühr niets zeggen, maar hij verzekert dat de maatschappij als launching customer een hele goede deal heeft.








Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…

Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…