Home / Luchtvaart / 21 airline CEO’s op Swiss-vlucht met nieuwe CS100

21 airline CEO’s op Swiss-vlucht met nieuwe CS100

21 airline CEO’s op Swiss-vlucht met nieuwe CS100

Op de inaugurale vlucht van de eerste Bombardier CS100 jet van Swiss vrijdag, zat geen doorsnee gezelschap. Eenentwintig CEO’s van de in totaal 28 luchtvaartmaatschappijen aangesloten bij Star Alliance waren aan boord van het nieuwe toestel, dat de topmannen van de IATA-conferentie in Dublin naar de Star Alliance-bijeenkomst in Zürich vloog.

Zoveel CEO’s van zoveel luchtvaartmaatschappijen in één vliegtuig – is dat wel handig, vragen wij Carsten Spohr, president-directeur van Lufthansa, de belangrijkste Europese partner binnen de luchtvaartalliantie. Als er wat zou gebeuren, zou dat niet gelijk de hele Star Alliance lam leggen? Grote multinationals hebben toch ook de policy dat niet de hele directie in hetzelfde vliegtuig mag reizen?
“Onzin,” antwoordt Spohr. “Dan kun je net zo goed zeggen dat we niet met z’n allen de bus naar het vliegveld moeten nemen of ’s avonds niet samen met een taxi naar een restaurant kunnen gaan. Sterker nog, vliegen is een veel veiliger transportmiddel. Luchtvaart heeft een safety record van één ongeval op de 3,1 miljoen vluchten. Geen enkel ander transportmiddel kan dat evenaren.”

CS100 en CS300
Ter ere van het 10-jarige jubileum van Swiss bij Star Alliance vond de halfjaarlijkse bijeenkomst van de luchtvaartalliantie deze keer in Zürich plaats. Maar ook vanwege de levering van de nieuwe CS100 jet (125 stoelen), waarvan Swiss de eerste gebruiker is. In totaal was in 2009 een order voor dertig van deze toestellen geplaatst om de huidige Avro RJ100’s en Fokker-100’s te vervangen. Het toestel wordt vanaf 15 juli in gebruik genomen op vluchten van Zürich naar Parijs Charles de Gaulle, Boedapest, Manchester en Praag.

Vorig jaar zomer was al besloten om tien van de bestelde CS100’s te upgraden naar de grotere variant, de CS300 met 145 stoelen, en zaterdag kondigde Swiss aan dat daar nog eens vijf toestellen bijkomen. Dat brengt de verhouding op vijftien CS100’s en vijftien CS300’s. “En wellicht besluiten we de komende tijd om de order om te zetten naar nog vijf toestellen van het grotere type,” aldus Thomas Klühr, sinds vier maanden de nieuwe CEO van Swiss. Dat zou betekenen dat uiteindelijk de middellangeafstandsvloot van Swiss uit tien CS100’s en twintig CS300’s bestaat.

Swiss is de eerste maatschappij die zowel de CS100 als de CS300 in commerciële dienst neemt. Moederbedrijf Lufthansa heeft de toestellen gekocht en deze worden vervolgens door Swiss geleased. Swiss is net als Austrian Airlines voor 100 procent eigendom van de Lufthansa Group. In Brussels Airlines heeft Lufthansa een belang van 45 procent, met een optie om ook de overige 55 procent over te nemen.
“Wij moeten blijven investeren in een nieuwe, zuinige vloot,” zegt Lufthansa-baas Spohr. “We ontvangen gemiddeld één nieuw toestel per week. De specificaties van de vliegtuigen zijn zodanig, dat we ze binnen de groep flexibel kunnen inzetten. De C-Series is toebedeeld aan Swiss, maar indien nodig zouden we toestellen kunnen verplaatsen.”

De C-Series bieden passagiers niet alleen meer comfort in de cabine, maar zorgen ook voor 20 procent minder CO2-uitstoot, 50 procent minder geluid en – niet onbelangrijk – 25 procent lageren unitkosten, aldus Swiss-topman Klühr.
Over de aanschafprijs wil Klühr niets zeggen, maar hij verzekert dat de maatschappij als launching customer een hele goede deal heeft.








Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…