2019 is een relatief veilig jaar voor de luchtvaart geweest, zegt Aviation Safety Network (ASN). Het aantal crashes steeg weliswaar boven het vijfjarig-gemiddelde uit, maar er vielen minder doden.
ASN is een platform dat per jaar de statistieken bijhoudt van het aantal ongelukken in de burgerluchtvaart. In 2019 vonden er twintig fatale ongelukken plaats waarbij in totaal 283 doden vielen. Het aantal crashes steeg hiermee tot boven het vijfjarig gemiddeld (veertien), maar het aantal slachtoffers lag juist beduidend onder het gemiddelde. Het veiligste jaar ooit – tot nu toe – was 2017, toen er tien vliegtuigongelukken waren, met 44 doden.
Grote vooruitgang
Er hadden vorig jaar 39 miljoen vluchten plaats. Dit betekent dat er (afgerond) één ongeluk gebeurde per twee miljoen vluchten. Harro Ranter, de Nederlander die ASN in 1996 oprichtte zegt op de eigen site: “Als het gemiddelde gelijk was gebleven ten opzichte van tien jaar geleden waren er 34 ongelukken geweest in 2019 en in vergelijking met 2000 waren het er 65 geweest. Dit toont de grote vooruitgang aan op het gebied van veiligheid in de luchtvaart gedurende de afgelopen twintig.”
MAX
De zwaarste crash in 2019 was die van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, op 10 maart, die aan alle 157 inzittenden het leven kostte. Dat ongeluk was ook de aanleiding voor de internationale luchtvaartautoriteiten om alle MAX-toestellen aan de grond te houden; in oktober 2018 was ook al een MAX gecrasht, van Lion Air, met 189 doden als gevolg.
Het vliegtuigtype is nog steeds niet luchtwaardig verklaard. Uit interne memo’s lekte naderhand uit dat onderzoekers wisten van de tekortkomingen van de Boeing 737 MAX en rekening hielden met crashes. In 2019 zijn dankzij de grounding meer ongelukken met de MAX voorkomen.

