Home / Luchtvaart / 2015 was een redelijk veilig jaar voor de luchtvaart

2015 was een redelijk veilig jaar voor de luchtvaart

2015 was een redelijk veilig jaar voor de luchtvaart

2015 was een redelijk veilig jaar voor de internationale luchtvaart. Het gemiddelde aantal doden door crashes van de afgelopen tien jaar ligt volgens een berekening van Aviation Safety Network op 731  – 2015 bleef hier met 560 dodelijke slachtoffers ruim onder.

De 560 waren veel minder dan de 980 slachtoffers uit 2014, maar dubbel zoveel als de 265 uit 2013, het veiligste jaar ooit. De meest schokkende ongelukken waren die van Germanwings vlucht 9525 op 24 maart, door toedoen van de suïcidale copiloot (150 doden) en van het Russische Metrojet, vlucht 9268, waarbij op 31 oktober in Egypte alle 224 inzittenden omkwamen. De laatstgenoemde crash was vermoedelijk een terroristische aanslag.

In sommige luchtvaartstatistieken worden opzettelijke handelingen van piloten met als doel het eigen toestel te crashen en terroristische aanslagen niet meegerekend, omdat het daarbij niet gaat om ‘gewone ongelukken’ als gevolg van technische defecten, weersomstandigheden, ‘pilot error’, et cetera. In dat geval zou 2015 het veiligste jaar ooit zijn (560 slachtoffers minus de 374 van de twee ‘ongewone’ crashes = 186). In 2014 werden vanuit die redenatie de crashes van Malaysia Airlines MH17 (298 doden) en van MH370 (toestel is verdwenen – de 239 inzittenden zijn vrijwel zeker dood) door sommige statistici ook niet meegeteld.

Maar: bij zelfmoord van piloten had de medische dienst van de betrokken airline mogelijk beter moeten opletten en bij een terroristische aanslag kan worden gewezen op hiaten in de bagagecontrole of in de ‘intelligence’. In beide gevallen gaat het om nalatig toezicht, zoals een ongeluk door een mechanisch defect vaak voortvloeit uit nalatigheid bij het onderhoud.

Het is dan ook realistischer om álle crashes mee te nemen in de statistieken, welke oorzaak er ook aan ten grondslag ligt. Aviation Safety Network (ASN) volgt die denkwijze, evenals het onderzoeksinstituut Statistic Brain, om maar twee van vele sites te noemen die vliegtuigcrashes turven. Verschillen in de getallen tussen sites vloeien voort uit de grootte van de vliegtuigen die worden meegeteld. Zo gaat ASN uit van vliegtuigen met 14 passagiers of meer, Statistic Brain legt de grens bij toestellen vanaf 19 passagiers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….