Home / Luchthavens / Zwaar verlies Schiphol in H1

Zwaar verlies Schiphol in H1

Zwaar verlies Schiphol in H1

De Schiphol Group heeft in H1 een nettoverlies geleden van 246 miljoen euro, zo is vrijdag bekendgemaakt. Schiphol snijdt in de kosten, ook van het personeel. “Enkele honderden” banen zullen verloren gaan op een totaal van 3.000. Topman Benschop sluit gedwongen ontslagen niet uit.

Vorig jaar werd in H1 nog een winst geboekt van 133 miljoen euro, zodat de gesommeerde teruggang 379 miljoen euro bedraagt. Het luchthavenbedrijf had in H1 van 2020, zoals de hele internationale reisbranche, zwaar te lijden onder de coronacrisis die vanaf eind maart vol om zich heen greep.

“Schiphol Group paste zich aan op de nieuwe situatie door de operatie af te slanken en een deel van de terminal op Schiphol gedurende de eerste maanden van de crisis te sluiten,” zegt het bedrijf. “Terwijl de luchthaven open bleef, werden de bedrijfslasten teruggedrongen. Schiphol Group is in aanmerking gekomen voor de NOW 1 regeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) en heeft een aanvraag ingediend voor NOW 2.”

De gevolgen van de corona pandemie voor de vervoercijfers van de luchthavens van de Royal Schiphol Group en voor de luchtvaartsector als geheel noemt het bedrijf “ongekend.” In de eerste zes maanden van 2020 registreerde Schiphol een afname van het aantal passagiers met 62,1 procent tot 13,1 miljoen (H1 2019: 34,5 miljoen).

Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol is met 52,1 procent gedaald naar 115.952. In de eerste twee maanden van 2020 was er nog weinig merkbaar van corona, hetgeen de cijfers over H1 nog een vertekend positief beeld geven. Ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, onderdelen van de Schiphol Group, hadden een “aanzienlijke terugval” in het verkeersvolume.

Onzeker
Voor heel 2020 verwacht de Schiphol Group nu een afname in aantallen passagiers tussen 55 en 72 procent ten opzichte van 2019. Voor de komende jaren zijn de vooruitzichten “zeer onzeker” en hangen af van de ontwikkeling van de pandemie, de komst van een vaccin, internationale coördinatie van reismaatregelen, het profiel van het economisch herstel en veranderingen in het gedrag van passagiers en bedrijven, zegt het bedrijf.

“Op basis van scenario’s is de verwachting dat het verkeer pas in 2023-2025 weer op het niveau van 2019 zal zijn. In het licht hiervan heeft Schiphol Group besloten zijn kosten aan te passen aan de nieuwe vooruitzichten.” Schiphol wil de totale bedrijfslasten met 20 tot 25 procent verlagen in 2021 en 2022. De kostenbesparingen zullen op alle onderdelen van de bedrijfslasten worden gerealiseerd, ook op diensten en contracten.

Banenverlies
Dit zal ook betekenen dat het aantal banen binnen de Schiphol Group zal afnemen. De directie heeft de centrale ondernemingsraad om advies gevraagd over de organisatorische aanpassingen. Met de vakbonden zal een sociaal plan worden opgesteld. “De impact op de werkgelegenheid is nog onzeker, maar verwacht wordt dat het zal gaan om enkele honderden functies op het totale personeelsbestand van ongeveer 3.000.”

De CEO van het luchthavenbedrijf, Dick Benschop, wilde vrijdagochtend geen nadere invulling van deze cijfers over de werkgelegenheid geven, behalve dat de meeste banen die verloren gaan op kantoor zullen zijn. Hij sluit gedwongen ontslagen niet uit. Schiphol heeft eerder al verscheidene maatregelen doorgevoerd om kosten te besparen, zoals het niet uitkeren van dividend aan de aandeelhouders en van de variabele beloning voor het management over 2019.

De Schiphol Group had op 30 juni 2020 een bedrag van 1,5 miljard euro aan liquide middelen, bestaande uit cash en deposito’s ter waarde van een half miljard euro en “gecommitteerde, nog niet getrokken bankfaciliteiten” ter waarde van één miljard euro. “Deze liquiditeitspositie is voldoende om een periode van ten minste 12 maanden te overbruggen bij de scenario’s die de directie hanteert,” zegt het bedrijf.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…