De Royal Schiphol Group heeft over 2020 door de coronacrisis een nettoverlies geleden van 563 miljoen euro, zo is vrijdag bekendgemaakt. CEO Dick Benschop zegt dat hij “heropbouw” van de airport wil koppelen aan “ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen.”
Het bedrijf maakte vorige maand al bekend dat het passagiersvolume in 2020 daalde met 70,9 procent naar 20,9 miljoen. Deze cijfers betreffen alleen Amsterdam Schiphol. Op de andere twee luchthavens van de onderneming, in Rotterdam en Eindhoven, was de teruggang in het verkeer eveneens zeer groot.
Vrijdag is het luchthavenbedrijf met de financiële jaarcijfers voor de hele groep gekomen en die zijn in lijn der verwachting zeer slecht. De omzet daalde met 57 procent naar 688 miljoen euro; in 2019 waren de opbrengsten nog 1,6 miljard euro. Het nettoverlies van 563 miljoen euro betekent een teruggang van ruim 900 miljoen – in 2019 werd nog een winst geboekt van 355 miljoen euro. Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol bedroeg 227.304, een daling van 54,2 procent ten opzichte van 2019. Het vrachtvolume daalde met 8,2 procent naar 1,4 miljoen ton.
NOW
De Schiphol Group, die voor het grootste deel in handen is van Nederlandse overheden, doet zoals veel ondernemingen in Nederland, sinds maart 2020 een beroep op subsidie en ontving in het boekjaar 112 miljoen euro via de NOW. Verder is er geen overheidssteun aangevraagd, zegt het bedrijf en er zijn geen bonussen aan de directie uitgekeerd noch dividend.
Schiphol wist de totale bedrijfslasten met 20 procent te verlagen door “het afschalen van activiteiten en het nemen van kostenbesparende maatregelen.” De organisatie is geherstructureerd, “om deze aan te passen aan de economische ontwikkelingen door de pandemie.” De investeringsuitgaven zijn herzien: in 2020 heeft Schiphol de uitgaven voor projecten met circa 25 procent verlaagd. “Schiphol heeft voorrang gegeven aan investeringen in veiligheids- en hygiënemaatregelen om veilig en verantwoord reizen mogelijk te maken,” zegt het luchthavenbedrijf.
Groene obligaties
Om “voldoende liquiditeit te blijven garanderen” heeft de Schiphol Group een bedrag van 2,2 miljard euro aangetrokken door uitgifte van (groene) obligaties en inzet van andere faciliteiten. “De Schiphol Group kan hierdoor beschikken over liquiditeit voor investeringen en om de impact van de pandemie op de financiële resultaten beheersen.”
De CEO, Dick Benschop, herhaalt in een verklaring zijn eerdere motto van Schiphol: ‘building back better.’ Hierin koppelt hij de “heropbouw” van de luchtvaartactiviteiten aan “ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen.” Volgens Benschop kan Schiphol “een bijdrage leveren aan het economisch herstel en verdienvermogen van Nederland.”
Optimisme
De topman is gematigd optimistisch over dit jaar. “Wij bevinden ons momenteel in een lockdown, maar de algemene vooruitzichten voor 2021 zijn positief, hoewel er sprake is van grote onzekerheden. Reisprotocollen op basis van testregimes en intensivering van vaccinaties in plaats van reisverboden en quarantainemaatregelen zullen bepalend zijn voor de weg voorwaarts. Nationale en internationale samenwerking tussen overheden, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties is nodig om veilig en verantwoord reizen mogelijk te maken,” aldus Dick Benschop.
Hij vervolgt: “Bij ‘building back better’ staat kwaliteit voorop. De waarde van Schiphol voor de Nederlandse samenleving is het sterke netwerk dat Nederland verbindt met economische centra over de hele wereld. De heropbouw van dat netwerk zal bijdragen aan het algemeen economisch herstel van Nederland. Wij doen dit terwijl we tegelijkertijd de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren door emissies en overlast te verminderen.”