Home / Luchthavens / Wie gaat er naar Lelystad Airport?

Wie gaat er naar Lelystad Airport?

Wie gaat er naar Lelystad Airport?

Sinds dinsdag is het officieel, Lelystad Airport mag uitbreiden. In het Aldersakkoord zijn Lelystad en Eindhoven Airport aangewezen als overloopluchthavens van Schiphol. Dat geldt voor verkeer dat niet gebonden is aan de mainportfunctie van Schiphol, wanneer de luchthaven aan haar grens van 500.000 vliegbewegingen zit. Vluchten met een toeristische bestemmingen en ander verkeer zonder aansluitende vlucht vanaf Amsterdam dienen dan te vertrekken.

Eindhoven heeft al vluchten overgenomen van Schiphol. Verkeer wat daar niet terecht kan, zou aanvankelijk worden gedwongen naar Lelystad te verkassen, maar dat mag niet. Lelystad moet nu klanten zien te trekken door een laag tarief in de markt te zetten. Dat wordt ongeveer de helft van het huidige tarief van 29 euro per passagier op Schiphol.

De grote vraag is nu welke maatschappijen zich daardoor laten verleiden. KLM heeft zich in het verleden fel verzet tegen de openstelling van Lelystad nieuwe stijl in 2018. Door de opstelling van KLM, heeft dochteronderneming Transavia de kaarten lang tegen de borst gehouden. In januari van dit jaar kwam directeur Mattijs ten Brink van Transavia daar in een interview met het FD op terug. Hij gaf zei ‘de groei te willen faciliteren op Lelystad.’ Zonder daar een percentage of jaartal aan te koppelen. Transavia was niet bereikbaar voor een nadere toelichting.

Corendon-CEO Steven van der Heijden zegt in principe nee tegen Lelystad. “Wij zitten prima op Schiphol en zolang we daar nog uit de voeten kunnen, is Lelystad geen optie. We vliegen als leisure-carrier buiten de piektijden en daar is nog voldoende ruimte,” zegt Van der Heijden tegen Zakenreis.
Corendon zou om op Lelystad te kunnen vliegen bovendien de operatie moeten splitsen, omdat ze al op Schiphol vliegen en blijven vliegen. “Eindhoven bedienen we wel, maar dat is in combinatie met Amsterdam, we vliegen met hetzelfde toestel door.” Voor Lelystad zou dat van de gekke zijn, Schiphol ligt op 60 kilometer afstand.

Arke Fly was altijd tegen een gedwongen vertrek van Schiphol naar Lelystad. Ondanks het feit dat dit niet meer aan de orde is, is er nog weerstand bij directeur Hans van der Velde. “De tarieven zijn voor ons niet doorslaggevend. Die zijn maar een klein onderdeel van de totale kosten, geen overtuigend argument,” zegt hij desgevraagd. Wat volgens Van der Velde wel een mogelijk scenario is, is dat de openstelling van Lelystad de doodsteek wordt voor Groningen Airport Eelde. “Niemand gaat op Groningen èn Lelystad vliegen. Wij vliegen in de zomer vanaf Groningen en willen dat graag blijven doen. Maar als Groningen straks failliet gaat, dan wordt het een andere situatie.” Dat laat onverlet dat Arke op Lelystad niet uit de voeten kan met hun Dreamliner.

Ryanair wil nadrukkelijk wel vanaf Lelystad vliegen. “Én vanaf Schiphol. Schiphol voor de zakelijke reiziger, Lelystad gebruiken we voor het vakantieverkeer. Het één sluit het ander niet uit,” zegt een woordvoerder. Schiphol heeft nooit ontkend dat Ryanair geïnteresseerd is in Lelystad.

EasyJet laat in een reactie weten absoluut geen interesse te hebben om naar Lelystad te verkassen. “We openen dinsdag juist een basis op Schiphol, daar gaan we uitbreiden.”
Lelystad moet medio 2018 operationeel zijn. De aanbesteding voor de verlenging van de start-en landingsbaan en aanpassing van de overige infrastructuur, is sinds januari in gang gezet. In de aanloopfase verwacht Schiphol Group op Lelystad een verlies te lijden van 5 miljoen euro op jaarbasis. Een bedrag dat Schiphol naar eigen zeggen makkelijk zelf kan dragen. “We verwachten in 2028 break even te draaien”, aldus een woordvoerder van Schiphol.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Records voor de hotelmarkt

Records voor de hotelmarkt

10/09/2019

De Nederlandse hotelmarkt heeft het afgelopen jaar ‘een absolute piek’ bereikt. Dit zegt Horwath HTL in een vandaag verschenen rapport. De bezettingsgraden, gemiddelde kamerprijzen en omzetten zijn volgens de consultancy…