Home / Luchthavens / ‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

Claimorganisatie Aviclaim zegt dat passagiers die vorige week op Schiphol werden getroffen door de grote brandstofstoring wel degelijk recht hebben op compensatie door airlines, op basis van Europese regelgeving.

Door een storing in de toevoerleidingen van brandstof aan vliegtuigen vertrokken er op 24 juli tussen 1 uur in de middag en 10 uur ‘s avonds geen of bijna geen vluchten. Ook de volgende dag had Schiphol nog last van het probleem. Naar schatting 65.000 reizigers werden gedupeerd door vertraagde of geannuleerde vluchten.

Remco Kuilman, directeur van Aviclaim, zegt nu dat de passagiers naast een vergoeding van de gemaakte kosten ook recht hebben op compensatie door hun vervoerders, overeenkomstig de regelgeving EU 261. “De Europese wetgeving is is zo opgesteld dat passagiers de luchtvaartmaatschappijen in dergelijke gevallen aansprakelijk kunnen stellen,” zegt Kuilman. “Als alle gedupeerden compensatie eisen zal het gaan om een totaalbedrag van ongeveer 25 miljoen euro.”

Verantwoordelijkheid
Onduidelijk blijft wie er voor de storing verantwoordelijk was. Schiphol wentelt de schuld af op de airlines en op het bedrijf dat de brandstoftoevoer verzorgt, Aircraft Fuel Supply (AFS). Deze leverancier hult zich al een week in stilzwijgen.

Er komt een diepgaand onderzoek, waarbij ook de schuldvraag en de informatievoorziening aan de orde komen. Schiphol werd onaangenaam verrast door een situatie waarbij geen backup bleek te bestaan. Er was geen alternatief voor de geblokkeerde brandstofleidingen.

EU 261
Aviclaim zegt dat de luchtvaartmaatschappijen overeenkomstig EU 261 hun passagiers schadeloos moeten stellen. De airlines kunnen op hun beurt de schade eventueel te verhalen op de organisaties die zij verantwoordelijk achten. Complicerende factor is dat KLM mede-eigenaar (9,1 procent) is van AFS, welke de problemen vermoedelijk heeft veroorzaakt.

Een andere claimorganisatie, AirHelp, zei vorige week dat er sprake was geweest van overmacht aan de kant van airlines en in dat geval zouden de verplichtingen van EU 261 niet van toepassing zijn. Remco Kuilman in een reactie: “Wij verschillen op dit punt van mening met AirHelp.”

Bij Aviclaim hebben zich inmiddels de eerste gedupeerden gemeld. De organisatie zet het proces van de claims in werking.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….