Home / Luchthavens / ‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

Claimorganisatie Aviclaim zegt dat passagiers die vorige week op Schiphol werden getroffen door de grote brandstofstoring wel degelijk recht hebben op compensatie door airlines, op basis van Europese regelgeving.

Door een storing in de toevoerleidingen van brandstof aan vliegtuigen vertrokken er op 24 juli tussen 1 uur in de middag en 10 uur ‘s avonds geen of bijna geen vluchten. Ook de volgende dag had Schiphol nog last van het probleem. Naar schatting 65.000 reizigers werden gedupeerd door vertraagde of geannuleerde vluchten.

Remco Kuilman, directeur van Aviclaim, zegt nu dat de passagiers naast een vergoeding van de gemaakte kosten ook recht hebben op compensatie door hun vervoerders, overeenkomstig de regelgeving EU 261. “De Europese wetgeving is is zo opgesteld dat passagiers de luchtvaartmaatschappijen in dergelijke gevallen aansprakelijk kunnen stellen,” zegt Kuilman. “Als alle gedupeerden compensatie eisen zal het gaan om een totaalbedrag van ongeveer 25 miljoen euro.”

Verantwoordelijkheid
Onduidelijk blijft wie er voor de storing verantwoordelijk was. Schiphol wentelt de schuld af op de airlines en op het bedrijf dat de brandstoftoevoer verzorgt, Aircraft Fuel Supply (AFS). Deze leverancier hult zich al een week in stilzwijgen.

Er komt een diepgaand onderzoek, waarbij ook de schuldvraag en de informatievoorziening aan de orde komen. Schiphol werd onaangenaam verrast door een situatie waarbij geen backup bleek te bestaan. Er was geen alternatief voor de geblokkeerde brandstofleidingen.

EU 261
Aviclaim zegt dat de luchtvaartmaatschappijen overeenkomstig EU 261 hun passagiers schadeloos moeten stellen. De airlines kunnen op hun beurt de schade eventueel te verhalen op de organisaties die zij verantwoordelijk achten. Complicerende factor is dat KLM mede-eigenaar (9,1 procent) is van AFS, welke de problemen vermoedelijk heeft veroorzaakt.

Een andere claimorganisatie, AirHelp, zei vorige week dat er sprake was geweest van overmacht aan de kant van airlines en in dat geval zouden de verplichtingen van EU 261 niet van toepassing zijn. Remco Kuilman in een reactie: “Wij verschillen op dit punt van mening met AirHelp.”

Bij Aviclaim hebben zich inmiddels de eerste gedupeerden gemeld. De organisatie zet het proces van de claims in werking.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…

GBT steunt UNICEF

GBT steunt UNICEF

07/08/2019

American Express Global Business Travel (GBT) is samenwerking aangegaan met UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Het partnership maakt deel uit van GBT’s wereldwijd Responsible Business-programma. GBT heeft in…

BCD Travel koopt TMC in VS

BCD Travel koopt TMC in VS

05/08/2019

BCD Travel heeft een van de grootste TMC’s in Noord-Amerika, de Adelman Travel Group, overgenomen. Adelman is een full-service zakenreisbureau in Milwaukee, Wisconsin. “Onze financiële kracht biedt ons de mogelijkheid…