Home / Luchthavens / ‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

Claimorganisatie Aviclaim zegt dat passagiers die vorige week op Schiphol werden getroffen door de grote brandstofstoring wel degelijk recht hebben op compensatie door airlines, op basis van Europese regelgeving.

Door een storing in de toevoerleidingen van brandstof aan vliegtuigen vertrokken er op 24 juli tussen 1 uur in de middag en 10 uur ‘s avonds geen of bijna geen vluchten. Ook de volgende dag had Schiphol nog last van het probleem. Naar schatting 65.000 reizigers werden gedupeerd door vertraagde of geannuleerde vluchten.

Remco Kuilman, directeur van Aviclaim, zegt nu dat de passagiers naast een vergoeding van de gemaakte kosten ook recht hebben op compensatie door hun vervoerders, overeenkomstig de regelgeving EU 261. “De Europese wetgeving is is zo opgesteld dat passagiers de luchtvaartmaatschappijen in dergelijke gevallen aansprakelijk kunnen stellen,” zegt Kuilman. “Als alle gedupeerden compensatie eisen zal het gaan om een totaalbedrag van ongeveer 25 miljoen euro.”

Verantwoordelijkheid
Onduidelijk blijft wie er voor de storing verantwoordelijk was. Schiphol wentelt de schuld af op de airlines en op het bedrijf dat de brandstoftoevoer verzorgt, Aircraft Fuel Supply (AFS). Deze leverancier hult zich al een week in stilzwijgen.

Er komt een diepgaand onderzoek, waarbij ook de schuldvraag en de informatievoorziening aan de orde komen. Schiphol werd onaangenaam verrast door een situatie waarbij geen backup bleek te bestaan. Er was geen alternatief voor de geblokkeerde brandstofleidingen.

EU 261
Aviclaim zegt dat de luchtvaartmaatschappijen overeenkomstig EU 261 hun passagiers schadeloos moeten stellen. De airlines kunnen op hun beurt de schade eventueel te verhalen op de organisaties die zij verantwoordelijk achten. Complicerende factor is dat KLM mede-eigenaar (9,1 procent) is van AFS, welke de problemen vermoedelijk heeft veroorzaakt.

Een andere claimorganisatie, AirHelp, zei vorige week dat er sprake was geweest van overmacht aan de kant van airlines en in dat geval zouden de verplichtingen van EU 261 niet van toepassing zijn. Remco Kuilman in een reactie: “Wij verschillen op dit punt van mening met AirHelp.”

Bij Aviclaim hebben zich inmiddels de eerste gedupeerden gemeld. De organisatie zet het proces van de claims in werking.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…