Home / Luchthavens / ‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

‘Wel recht op compensatie na brandstofstoring op Schiphol’

Claimorganisatie Aviclaim zegt dat passagiers die vorige week op Schiphol werden getroffen door de grote brandstofstoring wel degelijk recht hebben op compensatie door airlines, op basis van Europese regelgeving.

Door een storing in de toevoerleidingen van brandstof aan vliegtuigen vertrokken er op 24 juli tussen 1 uur in de middag en 10 uur ‘s avonds geen of bijna geen vluchten. Ook de volgende dag had Schiphol nog last van het probleem. Naar schatting 65.000 reizigers werden gedupeerd door vertraagde of geannuleerde vluchten.

Remco Kuilman, directeur van Aviclaim, zegt nu dat de passagiers naast een vergoeding van de gemaakte kosten ook recht hebben op compensatie door hun vervoerders, overeenkomstig de regelgeving EU 261. “De Europese wetgeving is is zo opgesteld dat passagiers de luchtvaartmaatschappijen in dergelijke gevallen aansprakelijk kunnen stellen,” zegt Kuilman. “Als alle gedupeerden compensatie eisen zal het gaan om een totaalbedrag van ongeveer 25 miljoen euro.”

Verantwoordelijkheid
Onduidelijk blijft wie er voor de storing verantwoordelijk was. Schiphol wentelt de schuld af op de airlines en op het bedrijf dat de brandstoftoevoer verzorgt, Aircraft Fuel Supply (AFS). Deze leverancier hult zich al een week in stilzwijgen.

Er komt een diepgaand onderzoek, waarbij ook de schuldvraag en de informatievoorziening aan de orde komen. Schiphol werd onaangenaam verrast door een situatie waarbij geen backup bleek te bestaan. Er was geen alternatief voor de geblokkeerde brandstofleidingen.

EU 261
Aviclaim zegt dat de luchtvaartmaatschappijen overeenkomstig EU 261 hun passagiers schadeloos moeten stellen. De airlines kunnen op hun beurt de schade eventueel te verhalen op de organisaties die zij verantwoordelijk achten. Complicerende factor is dat KLM mede-eigenaar (9,1 procent) is van AFS, welke de problemen vermoedelijk heeft veroorzaakt.

Een andere claimorganisatie, AirHelp, zei vorige week dat er sprake was geweest van overmacht aan de kant van airlines en in dat geval zouden de verplichtingen van EU 261 niet van toepassing zijn. Remco Kuilman in een reactie: “Wij verschillen op dit punt van mening met AirHelp.”

Bij Aviclaim hebben zich inmiddels de eerste gedupeerden gemeld. De organisatie zet het proces van de claims in werking.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…