Home / Luchthavens / Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair is. Het is het zoveelste uitstel.

Een grote Kamermeerderheid, waaronder drie van de vier regeringspartijen (CDA, D66 en ChristenUnie) stemde voor uitstel van de besluitvorming over Lelystad. De grootste partij, de VVD, was tegen. ‘Controversieel’ is een generieke term in een situatie waarin de regering demissionair is en heeft betrekking op onderwerpen die niet heel erg urgent zijn. In de huidige situatie is de regering Rutte feitelijk alleen missionair op het gebied van de coronabestrijding.

Op 17 maart zijn er parlementsverkiezingen en daarna komt de vorming van een nieuwe regering op gang, een proces dat gewoonlijk enige maanden in beslag neemt. In die omstandigheden besloot de Tweede Kamer dat Lelystad Airport geen prioriteit heeft.

Overloop
Het is de zoveelste keer dat ingebruikname van de luchthaven in de Flevopolder  – eerste opening was voorzien in april 2018 – wordt uitgesteld. Lelystad Airport, onderdeel van de Schiphol Group, is bedoeld als overloop voor de mainport en moet met name leisure-verkeer overnemen.

De faciliteiten ter plekke zijn allang af: de start- en landingsbaan, het terminalgebouw en de verkeerstoren. De afgelopen jaren kwam er herhaalde malen uitstel, om verschillende redenen, onder meer omdat de vliegroutes te laag waren en vanwege het stikstof-dossier.

Alle problemen leken de afgelopen anderhalf jaar opgelost en minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, had er daarom vertrouwen in dat Lelystad in november 2021 als grote luchthaven – nu is het een vliegveld voor de kleine luchtvaart – alsnog operationeel zou worden.

Maar sinds maart/april 2020 is het luchtverkeer, over de gehele linie, gedecimeerd als gevolg van de coronacrisis. Via Schiphol reisden in 2020 ruim 70 procent minder passagiers dan in 2019. Het zal naar verwachting nog jaren duren voordat de branche zich hiervan heeft hersteld. In deze omstandigheden is Lelystad Airport voorlopig niet nodig. De Tweede Kamer heeft alvast bepaald de besluitvorming hierover andermaal door te schuiven.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…