Home / Luchthavens / Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair is. Het is het zoveelste uitstel.

Een grote Kamermeerderheid, waaronder drie van de vier regeringspartijen (CDA, D66 en ChristenUnie) stemde voor uitstel van de besluitvorming over Lelystad. De grootste partij, de VVD, was tegen. ‘Controversieel’ is een generieke term in een situatie waarin de regering demissionair is en heeft betrekking op onderwerpen die niet heel erg urgent zijn. In de huidige situatie is de regering Rutte feitelijk alleen missionair op het gebied van de coronabestrijding.

Op 17 maart zijn er parlementsverkiezingen en daarna komt de vorming van een nieuwe regering op gang, een proces dat gewoonlijk enige maanden in beslag neemt. In die omstandigheden besloot de Tweede Kamer dat Lelystad Airport geen prioriteit heeft.

Overloop
Het is de zoveelste keer dat ingebruikname van de luchthaven in de Flevopolder  – eerste opening was voorzien in april 2018 – wordt uitgesteld. Lelystad Airport, onderdeel van de Schiphol Group, is bedoeld als overloop voor de mainport en moet met name leisure-verkeer overnemen.

De faciliteiten ter plekke zijn allang af: de start- en landingsbaan, het terminalgebouw en de verkeerstoren. De afgelopen jaren kwam er herhaalde malen uitstel, om verschillende redenen, onder meer omdat de vliegroutes te laag waren en vanwege het stikstof-dossier.

Alle problemen leken de afgelopen anderhalf jaar opgelost en minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, had er daarom vertrouwen in dat Lelystad in november 2021 als grote luchthaven – nu is het een vliegveld voor de kleine luchtvaart – alsnog operationeel zou worden.

Maar sinds maart/april 2020 is het luchtverkeer, over de gehele linie, gedecimeerd als gevolg van de coronacrisis. Via Schiphol reisden in 2020 ruim 70 procent minder passagiers dan in 2019. Het zal naar verwachting nog jaren duren voordat de branche zich hiervan heeft hersteld. In deze omstandigheden is Lelystad Airport voorlopig niet nodig. De Tweede Kamer heeft alvast bepaald de besluitvorming hierover andermaal door te schuiven.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…