
Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat er in het team van premier Rutte ‘grote zorgen’ zijn over het dossier.
Schiphol schiet tekort in de regels voor de uitstoot van stikstof en geluid, terwijl er ook geen natuurvergunning is, die het bedrijf wel zou moeten hebben. Aan dit laatste wordt gewerkt, maar het is ‘juridisch heel complex,’ aldus de NOS.
Schiphol zat vóór de coronacrisis op 500.000 vluchten per jaar, het maximum dat was afgesproken aan de Alderstafel, om de geluidsoverlast binnen de perken te houden. Door de pandemie bleef er van het aantal vluchtbewegingen minder dan de helft over: 227.000 in 2020. Niettemin gaat Schiphol uit van herstel, de komende jaren, tot het niveau van 2019.
Maar de vraag is of dat kan. Juristen zouden tegen de vier politieke partijen die werken aan een nieuw regeringsakkoord (VVD, D66, CDA en CU) hebben gezegd dat Schiphol fors moet krimpen (in vergelijking met 2019) om binnen de milieunormen te blijven en noemen een getal van maximaal 400.000 vliegbewegingen.
Beeld © Schiphol