Home / Luchthavens / Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

De Stichting ‘Lelystad Airport moet door!’ heeft zich in een open brief hard gemaakt voor opening van de luchthaven op 1 april 2020. Er zijn ‘wel degelijk’ voorstanders, zeggen ze.

De brief is gepubliceerd in NRC Handelsblad en betaald door sponsors van de stichting. In de tekst staat dat tegenstanders van Lelystad Airport de verwachte geluidsoverlast overdrijven.

‘De werkelijkheid is dat vliegtuigen maar over enkele delen van de Veluwe gaan, veelal op meer dan 2.000 meter. Kom daar in het westen van Nederland maar eens om,’ schrijven ze. De voorstanders wijzen ook op de economische voordelen voor de regio en het gemak van een luchthaven ‘naast de deur.’

Schiphol Group
Lelystad Airport is onderdeel van de Schiphol Group en moet volgens de plannen een deel van de vluchten van de volle mainport overnemen. Op de lange termijn zijn er 45.000 vliegbewegingen per jaar gepland op Lelystad.

Na twee keer uitstel is de opening nu voorzien ‘in 2020’ – minister Cora van Nieuwenhuizen noemt geen specifieke datum meer. De infrastructuur is er klaar voor: de baan ligt er en de terminal is casco opgeleverd. De kosten zijn ook gemaakt: 160 miljoen euro.

Behalve de tegenstand uit de omgeving, heeft Van Nieuwenhuizen ook te stellen met de Europese Commissie. Schiphol wilde Lelystad uitsluitend als overloop gebruiken, hoewel het luchthavenbedrijf benadrukte airlines niet gedwongen te zullen uitplaatsen.

Maar zelfs zonder dwang voldoet Schiphol daarmee niet aan de regels van Brussel. Een nieuwe luchthaven moet ook zelfstandig verkeer aantrekken, gaf de Europese Commissie eind 2018 aan. De Verkeersverdelingsregel (VVR) die Van Nieuwenhuizen wilde hanteren om vluchten van Schiphol op vrijwillige basis naar Lelystad te verplaatsen, kon de prullenbak in.

De bewindsvrouw zal naar verwachting binnenkort met een besluit komen over Lelystad en ook over Schiphol zelf. De discussie binnen de Omgevingsraad Schiphol over uitbreiding van de hub na 2020 is vastgelopen. Het is aan Van Nieuwenhuizen om knopen in beide dossiers door te hakken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….