Home / Luchthavens / Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

De Stichting ‘Lelystad Airport moet door!’ heeft zich in een open brief hard gemaakt voor opening van de luchthaven op 1 april 2020. Er zijn ‘wel degelijk’ voorstanders, zeggen ze.

De brief is gepubliceerd in NRC Handelsblad en betaald door sponsors van de stichting. In de tekst staat dat tegenstanders van Lelystad Airport de verwachte geluidsoverlast overdrijven.

‘De werkelijkheid is dat vliegtuigen maar over enkele delen van de Veluwe gaan, veelal op meer dan 2.000 meter. Kom daar in het westen van Nederland maar eens om,’ schrijven ze. De voorstanders wijzen ook op de economische voordelen voor de regio en het gemak van een luchthaven ‘naast de deur.’

Schiphol Group
Lelystad Airport is onderdeel van de Schiphol Group en moet volgens de plannen een deel van de vluchten van de volle mainport overnemen. Op de lange termijn zijn er 45.000 vliegbewegingen per jaar gepland op Lelystad.

Na twee keer uitstel is de opening nu voorzien ‘in 2020’ – minister Cora van Nieuwenhuizen noemt geen specifieke datum meer. De infrastructuur is er klaar voor: de baan ligt er en de terminal is casco opgeleverd. De kosten zijn ook gemaakt: 160 miljoen euro.

Behalve de tegenstand uit de omgeving, heeft Van Nieuwenhuizen ook te stellen met de Europese Commissie. Schiphol wilde Lelystad uitsluitend als overloop gebruiken, hoewel het luchthavenbedrijf benadrukte airlines niet gedwongen te zullen uitplaatsen.

Maar zelfs zonder dwang voldoet Schiphol daarmee niet aan de regels van Brussel. Een nieuwe luchthaven moet ook zelfstandig verkeer aantrekken, gaf de Europese Commissie eind 2018 aan. De Verkeersverdelingsregel (VVR) die Van Nieuwenhuizen wilde hanteren om vluchten van Schiphol op vrijwillige basis naar Lelystad te verplaatsen, kon de prullenbak in.

De bewindsvrouw zal naar verwachting binnenkort met een besluit komen over Lelystad en ook over Schiphol zelf. De discussie binnen de Omgevingsraad Schiphol over uitbreiding van de hub na 2020 is vastgelopen. Het is aan Van Nieuwenhuizen om knopen in beide dossiers door te hakken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Meer content bij GBT

Meer content bij GBT

23/04/2019

American Express Global Business Travel heeft zijn online programma uitgebreid waardoor bedrijven en zakenreizigers wereldwijd toegang hebben tot meer dan twee miljoen accommodaties. GBT maakt deze extra content beschikbaar via…

Ryanair verliest rechtszaak

Ryanair verliest rechtszaak

23/04/2019

Acht Nederlandse piloten hebben hun rechtszaak tegen Ryanair gewonnen en ontvangen in totaal ruim drie miljoen euro vergoeding. De kantonrechter in Oost-Brabant noemt de opstelling van de Ierse carrier ‘ernstig…

Uitstel A-pier op Schiphol

Uitstel A-pier op Schiphol

19/04/2019

De opening van de nieuwe ‘A-pier’ op Schiphol is met een jaar vertraagd en staat nu gepland voor december 2020. De luchthaven noemt uitgelopen werkzaamheden als reden voor het uitstel….