Home / Luchthavens / Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

Voorstanders Lelystad Airport komen in actie met brief

De Stichting ‘Lelystad Airport moet door!’ heeft zich in een open brief hard gemaakt voor opening van de luchthaven op 1 april 2020. Er zijn ‘wel degelijk’ voorstanders, zeggen ze.

De brief is gepubliceerd in NRC Handelsblad en betaald door sponsors van de stichting. In de tekst staat dat tegenstanders van Lelystad Airport de verwachte geluidsoverlast overdrijven.

‘De werkelijkheid is dat vliegtuigen maar over enkele delen van de Veluwe gaan, veelal op meer dan 2.000 meter. Kom daar in het westen van Nederland maar eens om,’ schrijven ze. De voorstanders wijzen ook op de economische voordelen voor de regio en het gemak van een luchthaven ‘naast de deur.’

Schiphol Group
Lelystad Airport is onderdeel van de Schiphol Group en moet volgens de plannen een deel van de vluchten van de volle mainport overnemen. Op de lange termijn zijn er 45.000 vliegbewegingen per jaar gepland op Lelystad.

Na twee keer uitstel is de opening nu voorzien ‘in 2020’ – minister Cora van Nieuwenhuizen noemt geen specifieke datum meer. De infrastructuur is er klaar voor: de baan ligt er en de terminal is casco opgeleverd. De kosten zijn ook gemaakt: 160 miljoen euro.

Behalve de tegenstand uit de omgeving, heeft Van Nieuwenhuizen ook te stellen met de Europese Commissie. Schiphol wilde Lelystad uitsluitend als overloop gebruiken, hoewel het luchthavenbedrijf benadrukte airlines niet gedwongen te zullen uitplaatsen.

Maar zelfs zonder dwang voldoet Schiphol daarmee niet aan de regels van Brussel. Een nieuwe luchthaven moet ook zelfstandig verkeer aantrekken, gaf de Europese Commissie eind 2018 aan. De Verkeersverdelingsregel (VVR) die Van Nieuwenhuizen wilde hanteren om vluchten van Schiphol op vrijwillige basis naar Lelystad te verplaatsen, kon de prullenbak in.

De bewindsvrouw zal naar verwachting binnenkort met een besluit komen over Lelystad en ook over Schiphol zelf. De discussie binnen de Omgevingsraad Schiphol over uitbreiding van de hub na 2020 is vastgelopen. Het is aan Van Nieuwenhuizen om knopen in beide dossiers door te hakken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…