De Stichting ‘Lelystad Airport moet door!’ heeft zich in een open brief hard gemaakt voor opening van de luchthaven op 1 april 2020. Er zijn ‘wel degelijk’ voorstanders, zeggen ze.
De brief is gepubliceerd in NRC Handelsblad en betaald door sponsors van de stichting. In de tekst staat dat tegenstanders van Lelystad Airport de verwachte geluidsoverlast overdrijven.
‘De werkelijkheid is dat vliegtuigen maar over enkele delen van de Veluwe gaan, veelal op meer dan 2.000 meter. Kom daar in het westen van Nederland maar eens om,’ schrijven ze. De voorstanders wijzen ook op de economische voordelen voor de regio en het gemak van een luchthaven ‘naast de deur.’
Schiphol Group
Lelystad Airport is onderdeel van de Schiphol Group en moet volgens de plannen een deel van de vluchten van de volle mainport overnemen. Op de lange termijn zijn er 45.000 vliegbewegingen per jaar gepland op Lelystad.
Na twee keer uitstel is de opening nu voorzien ‘in 2020’ – minister Cora van Nieuwenhuizen noemt geen specifieke datum meer. De infrastructuur is er klaar voor: de baan ligt er en de terminal is casco opgeleverd. De kosten zijn ook gemaakt: 160 miljoen euro.
Behalve de tegenstand uit de omgeving, heeft Van Nieuwenhuizen ook te stellen met de Europese Commissie. Schiphol wilde Lelystad uitsluitend als overloop gebruiken, hoewel het luchthavenbedrijf benadrukte airlines niet gedwongen te zullen uitplaatsen.
Maar zelfs zonder dwang voldoet Schiphol daarmee niet aan de regels van Brussel. Een nieuwe luchthaven moet ook zelfstandig verkeer aantrekken, gaf de Europese Commissie eind 2018 aan. De Verkeersverdelingsregel (VVR) die Van Nieuwenhuizen wilde hanteren om vluchten van Schiphol op vrijwillige basis naar Lelystad te verplaatsen, kon de prullenbak in.
De bewindsvrouw zal naar verwachting binnenkort met een besluit komen over Lelystad en ook over Schiphol zelf. De discussie binnen de Omgevingsraad Schiphol over uitbreiding van de hub na 2020 is vastgelopen. Het is aan Van Nieuwenhuizen om knopen in beide dossiers door te hakken.