Home / Luchthavens / Vliegtuig-crèche in Twente

Vliegtuig-crèche in Twente

Vliegtuig-crèche in Twente

Twente Airport profiteert dezer dagen van de coronacrisis door te dienen als opvang voor vliegtuigen die tijdelijk uit de roulatie zijn. Zo heeft Lufthansa er zes Boeing 747-400’s geparkeerd. Vorige week opende Twente vijf nieuwe opstelplaatsen om meer parkeercapaciteit te creëren.

De vliegtuig-crèche is zo lucratief dat de eigenaren: de gemeente Enschede en de provincie Overijssel er in hebben geïnvesteerd. In maart, bij aanvang van de corona-crisis, werd begonnen met de aanleg van drie kleine en twee grote parkeerplaatsen. Dit was niet per se een vooruitziende blik. De luchthaven wilde zich al gaan richten op parkeren en onderhoud: ook in goede tijden hebben airlines regelmatig een plek nodig om sommige toestellen in reserve te houden.

Om het gewicht van grote vliegtuigen te kunnen dragen moest er een betonbodem met een dikte van 30 centimeter worden aangelegd en een taxibaan van asfalt. Vorige week leverde aannemer Strukton Civiel de nieuwe parkeerfaciliteit op. Er is een plan om nog eens vier opstelplaatsen te bouwen.

Parkeertarieven
Hoeveel de aanleg heeft gekost, is niet openbaar gemaakt. De parkeertarieven op Twente Airport zijn wel bekend: tussen de 2.500 en 10.000 euro per maand. De Boeing 747 valt in de hoogste categorie. Lufthansa zou dus maandelijks 60.000 euro kwijt zijn aan de luchthaven, maar krijgt mogelijk ‘kwantumkorting.’ Naar het zich laat aanzien heeft de Duitse carrier de jumbo’s voorlopig niet nodig.

Twente Airport, ten noorden van Enschede, kent al jaren geen groot commercieel verkeer meer. Pogingen deze eeuw om reguliere of chartervluchten nieuw leven in te blazen mislukten steeds. De luchthaven wel heeft een groot asset: de start- en landingsbaan van bijna drie kilometer lengte.

De baan is steeds goed onderhouden en elk verkeersvliegtuig ‘past’ erop. Ter vergelijking: Lelystad Airport heeft een baan van 2.100 meter die geschikt is voor narrow-bodies (zoals de Boeing 737 of Airbus A320), maar niet voor de grootste types, waaronder de Boeing 747 en de Airbus A380.

Schiphol staat momenteel nagenoeg vol met geparkeerde vliegtuigen. Bovendien wil de mainport armslag houden met het weinige verkeer dat nog over is en vooral gereed zijn voor meer vluchten, zodra daar vraag naar is.

Regelmatig onderhoud
Daar hoeft Twente Airport zich niet druk om te maken. Hervatting van commerciële vluchten zit er niet meer in en parkeren blijkt ook geld op te leveren. De toestellen blijven niet onaangeroerd aan de grond staan: om ervoor te zorgen dat de machines weer kunnen vliegen als ze weer nodig zijn, is regelmatig onderhoud nodig.

Ook dit proces was al in gang gezet. Twente Airport werkt sinds enige jaren samen met ontwikkelingsmaatschappij Oost NL aan het realiseren van een cluster voor vliegtuigonderhoud. Volgens de luchthaven heeft een onderzoek, uitgevoerd door Airbus Consulting, “een gunstig perspectief” opgeleverd voor het ontwikkelen van onderhoudsactiviteiten.

In een verklaring zegt de luchthaven: “Door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling gekomen. De onderhoudswerkzaamheden creëren een positieve bijdrage aan de bedrijvigheid op Technology Base, waar Twente Airport deel van uitmaakt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….