Home / Luchthavens / Vliegtuig-crèche in Twente

Vliegtuig-crèche in Twente

Vliegtuig-crèche in Twente

Twente Airport profiteert dezer dagen van de coronacrisis door te dienen als opvang voor vliegtuigen die tijdelijk uit de roulatie zijn. Zo heeft Lufthansa er zes Boeing 747-400’s geparkeerd. Vorige week opende Twente vijf nieuwe opstelplaatsen om meer parkeercapaciteit te creëren.

De vliegtuig-crèche is zo lucratief dat de eigenaren: de gemeente Enschede en de provincie Overijssel er in hebben geïnvesteerd. In maart, bij aanvang van de corona-crisis, werd begonnen met de aanleg van drie kleine en twee grote parkeerplaatsen. Dit was niet per se een vooruitziende blik. De luchthaven wilde zich al gaan richten op parkeren en onderhoud: ook in goede tijden hebben airlines regelmatig een plek nodig om sommige toestellen in reserve te houden.

Om het gewicht van grote vliegtuigen te kunnen dragen moest er een betonbodem met een dikte van 30 centimeter worden aangelegd en een taxibaan van asfalt. Vorige week leverde aannemer Strukton Civiel de nieuwe parkeerfaciliteit op. Er is een plan om nog eens vier opstelplaatsen te bouwen.

Parkeertarieven
Hoeveel de aanleg heeft gekost, is niet openbaar gemaakt. De parkeertarieven op Twente Airport zijn wel bekend: tussen de 2.500 en 10.000 euro per maand. De Boeing 747 valt in de hoogste categorie. Lufthansa zou dus maandelijks 60.000 euro kwijt zijn aan de luchthaven, maar krijgt mogelijk ‘kwantumkorting.’ Naar het zich laat aanzien heeft de Duitse carrier de jumbo’s voorlopig niet nodig.

Twente Airport, ten noorden van Enschede, kent al jaren geen groot commercieel verkeer meer. Pogingen deze eeuw om reguliere of chartervluchten nieuw leven in te blazen mislukten steeds. De luchthaven wel heeft een groot asset: de start- en landingsbaan van bijna drie kilometer lengte.

De baan is steeds goed onderhouden en elk verkeersvliegtuig ‘past’ erop. Ter vergelijking: Lelystad Airport heeft een baan van 2.100 meter die geschikt is voor narrow-bodies (zoals de Boeing 737 of Airbus A320), maar niet voor de grootste types, waaronder de Boeing 747 en de Airbus A380.

Schiphol staat momenteel nagenoeg vol met geparkeerde vliegtuigen. Bovendien wil de mainport armslag houden met het weinige verkeer dat nog over is en vooral gereed zijn voor meer vluchten, zodra daar vraag naar is.

Regelmatig onderhoud
Daar hoeft Twente Airport zich niet druk om te maken. Hervatting van commerciële vluchten zit er niet meer in en parkeren blijkt ook geld op te leveren. De toestellen blijven niet onaangeroerd aan de grond staan: om ervoor te zorgen dat de machines weer kunnen vliegen als ze weer nodig zijn, is regelmatig onderhoud nodig.

Ook dit proces was al in gang gezet. Twente Airport werkt sinds enige jaren samen met ontwikkelingsmaatschappij Oost NL aan het realiseren van een cluster voor vliegtuigonderhoud. Volgens de luchthaven heeft een onderzoek, uitgevoerd door Airbus Consulting, “een gunstig perspectief” opgeleverd voor het ontwikkelen van onderhoudsactiviteiten.

In een verklaring zegt de luchthaven: “Door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling gekomen. De onderhoudswerkzaamheden creëren een positieve bijdrage aan de bedrijvigheid op Technology Base, waar Twente Airport deel van uitmaakt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…