
Schiphol is maandag begonnen met de complete vernieuwing van Lounge 2, het gedeelte van Vertrekhal 2 dat achter de paspoortcontrole ligt. Er komt 20 procent meer ruimte voor winkels en horeca. Oplevering is gepland in de zomer van 2015.
Lounge 2 ondergaat “een totale metamorfose”, zegt Schiphol, met zeven themawerelden “waarin de reiziger centraal staat”. De thema’s zijn Luxury, Family, Travel & Culture, Modern Dutch, See Buy Fly, Fashion & Lifestyle en Care & Wellness. “Elk thema kenmerkt zich door eigen materiaalgebruik, design en is voorzien van bijpassende services, zoals zitgebieden, horecagelegenheden en winkels”, aldus Schiphol.
Voor de inrichting wordt voornamelijk gebruik gemaakt van duurzame materialen zoals houtwerk met het FSC-keurmerk en LED verlichting met aanwezigheidsdetectie.
De winkels in Lounge 2 blijven tijdens de verbouwing gedeeltelijk open in kleinere en tijdelijke locaties. Ook kunnen reizigers gebruik maken van de winkels en horecagelegenheden in Lounge 3. De werkzaamheden vinden gefaseerd en zoveel mogelijk in de avonduren plaats. “Het kan voorkomen dat reizigers tijdens de verbouwing van Lounge 2 tijdelijk worden omgeleid. Reizigers worden daarover op de locatie via bewegwijzering en door luchthavenpersoneel geïnformeerd”, zegt Schiphol.
De verbouwing is onderdeel van het Masterplan, een ingrijpende vernieuwing van Schiphol om de capaciteit te versterken en de efficiency en het comfort voor reizigers te vergroten.
Het Masterplan behelst de realisatie van centrale security in de gehele terminal, de bouw van een nieuw Hiltonhotel, de ontwikkeling van het A-gebied aan de zuidkant van de terminal en de vernieuwing van het securityfilter in Vertrekhal 1. De bouwactiviteiten zijn begonnen in juli 2013 en worden naar verwachting in 2018 afgerond.