Home / Luchthavens / Vals alarm op Schiphol, excuses van Air Europa

Vals alarm op Schiphol, excuses van Air Europa

Vals alarm op Schiphol, excuses van Air Europa

Grote consternatie woensdagavond op Schiphol. Een vliegtuig van Air Europa maakte melding van een kaping. Het bleek na enige tijd vals alarm te zijn. De piloot drukte een verkeerde knop in en maakte naderhand zijn excuses.

Rond 19.00 kreeg de marechaussee melding van ‘een verdachte situatie’ op de D-pier, aan boord van het toestel van Air Europa, dat op punt van vertrek naar Madrid stond. De cockpit gaf aan dat er sprake was van unlawful interference. Schiphol schaalde meteen op naar een fase die GRIP 3 heet.

Ernstig
GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale IncidentbestrijdingsProcedure en is een Nederlandse term waarbij in oplopende fases wordt aangegeven hoe ernstig een incident in het openbare leven is. GRIP 3 is de middelste van vijf fases en is in het jargon van het Rijk: ‘Bedreiging van het welzijn van (grote groepen van) de bevolking binnen één gemeente.’

De hulpdiensten op Schiphol rukten meteen in groten getale uit. Behalve de marechaussee waren er twee traumahelikopters, een arrestatieteam, de brandweer, politie en een team van de Dienst Speciale Interventies (DSI) ter plaatse.

Even na 20.30 ging het DSI-team het vliegtuig binnen en kwamen alle passagiers en crew naar buiten. De Koninklijke Marechaussee twitterde: ‘Passagiers en crew veilig van boord. Onderzoek ter plaatse duurt nog voort.’

Vals alarm
Kort daarna meldde Air Europa zelf dat er geen sprake was geweest van een kaping; het alarm bleek vals. De piloot heeft op een verkeerde knop gedrukt waardoor de verkeerstoren op Schiphol de indruk kreeg dat er aan boord iets mis was.

Rond 22.00 uur was de situatie op de luchthaven weer normaal. Alle geplande vluchten zijn woensdagavond vertrokken. Wel hebben enkele tientallen vluchten vertraging opgelopen.

Ook het toestel van Air Europa is alsnog vertrokken naar Madrid. De piloot maakte via de intercom tegenover de passagiers zijn excuses en zei dat hij ‘een fout’ had gemaakt.

Schiphol onderzoekt nog hoe dit kon gebeuren en of er voor het incident extra kosten zijn ontstaan. Als dat laatste het geval is, lijkt Air Europa hier voor verantwoordelijk te zijn.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NS zet in op de flexreiziger

NS zet in op de flexreiziger

28/02/2020

NS wil de komende jaren inzetten op de ‘flexreiziger,’ die de vorm vervoer laat afhangen van het moment en de bestemming. Het spoorbedrijf heeft dit bekendgemaakt, samen met de jaarcijfers…

KLM-BCG ondersteunt Virgin

KLM-BCG ondersteunt Virgin

27/02/2020

Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en…

KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…