Home / Luchthavens / Vals alarm op Schiphol, excuses van Air Europa

Vals alarm op Schiphol, excuses van Air Europa

Vals alarm op Schiphol, excuses van Air Europa

Grote consternatie woensdagavond op Schiphol. Een vliegtuig van Air Europa maakte melding van een kaping. Het bleek na enige tijd vals alarm te zijn. De piloot drukte een verkeerde knop in en maakte naderhand zijn excuses.

Rond 19.00 kreeg de marechaussee melding van ‘een verdachte situatie’ op de D-pier, aan boord van het toestel van Air Europa, dat op punt van vertrek naar Madrid stond. De cockpit gaf aan dat er sprake was van unlawful interference. Schiphol schaalde meteen op naar een fase die GRIP 3 heet.

Ernstig
GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale IncidentbestrijdingsProcedure en is een Nederlandse term waarbij in oplopende fases wordt aangegeven hoe ernstig een incident in het openbare leven is. GRIP 3 is de middelste van vijf fases en is in het jargon van het Rijk: ‘Bedreiging van het welzijn van (grote groepen van) de bevolking binnen één gemeente.’

De hulpdiensten op Schiphol rukten meteen in groten getale uit. Behalve de marechaussee waren er twee traumahelikopters, een arrestatieteam, de brandweer, politie en een team van de Dienst Speciale Interventies (DSI) ter plaatse.

Even na 20.30 ging het DSI-team het vliegtuig binnen en kwamen alle passagiers en crew naar buiten. De Koninklijke Marechaussee twitterde: ‘Passagiers en crew veilig van boord. Onderzoek ter plaatse duurt nog voort.’

Vals alarm
Kort daarna meldde Air Europa zelf dat er geen sprake was geweest van een kaping; het alarm bleek vals. De piloot heeft op een verkeerde knop gedrukt waardoor de verkeerstoren op Schiphol de indruk kreeg dat er aan boord iets mis was.

Rond 22.00 uur was de situatie op de luchthaven weer normaal. Alle geplande vluchten zijn woensdagavond vertrokken. Wel hebben enkele tientallen vluchten vertraging opgelopen.

Ook het toestel van Air Europa is alsnog vertrokken naar Madrid. De piloot maakte via de intercom tegenover de passagiers zijn excuses en zei dat hij ‘een fout’ had gemaakt.

Schiphol onderzoekt nog hoe dit kon gebeuren en of er voor het incident extra kosten zijn ontstaan. Als dat laatste het geval is, lijkt Air Europa hier voor verantwoordelijk te zijn.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…