Home / Luchthavens / Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen om te komen tot vermindering.

TNO voerde recentelijk in opdracht van Schiphol metingen uit. Hieruit is gebleken dat in de buitenlucht rond de terminal en pieren ultrafijnstofconcentraties van gemiddeld 100.000 tot 120.000 deeltjes per kubieke centimeter bestaan.

Hoeveel is dat? Schiphol geeft een vergelijking: “Aan een drukke weg in het centrum van Rotterdam zijn gemiddelden gemeten tot maximaal 100.000 deeltjes per cm³. In Europese steden zijn nabij wegen jaargemiddelde concentraties tussen de 10.000 en 80.000 deeltjes per cm³ gemeten.”

Schiphol constateert op basis van deze metingen dat er iets moet gebeuren. “Op grond van de resultaten worden aanvullende acties onderzocht om de ultrafijnstofconcentratie omlaag te brengen. De sector gaat de mogelijkheid onderzoeken om uiterlijk 2030 ‘duurzaam taxiën’ de standaardprocedure te laten zijn,” aldus het bedrijf, dat hiertoe in overleg treedt met ‘sectorpartners,’ waaronder KLM, Transavia, Corendon en LVNL.

Actieplan
Schiphol zegt ‘al langer’ bezig te zijn met het onderzoeken en terugdringen van de uitstoot van ultrafijnstof. “In 2019 is een actieplan ultrafijnstof door Schiphol opgesteld om de uitstoot omlaag te brengen in het verkeer van en naar de luchthaven, op de luchthaven zelf en van de vliegtuigen. Belangrijk daarbij zijn investeringen in nieuwe vloot, het gebruik van duurzame brandstoffen (SAF) en het verduurzamen van de grondoperatie.”

Schiphol stelt dat er ‘relatief weinig’ bekend is over de effecten van ultrafijnstof op de gezondheid. Daar denkt TNO heel anders over. “Blootstelling aan fijnstof kan ernstige gevolgen hebben: denk aan voortijdig overlijden, verergering van hart- en vaatziekten en luchtwegaandoeningen,” aldus de onderzoeksinstelling. “Door technologie te ontwikkelen die inzicht geeft in de bronnen, de bijbehorende samenstelling en de schadelijkheid helpt TNO de schade door fijnstof zo veel mogelijk te beperken.”

Foto © Schiphol

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….