Home / Luchthavens / Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen om te komen tot vermindering.

TNO voerde recentelijk in opdracht van Schiphol metingen uit. Hieruit is gebleken dat in de buitenlucht rond de terminal en pieren ultrafijnstofconcentraties van gemiddeld 100.000 tot 120.000 deeltjes per kubieke centimeter bestaan.

Hoeveel is dat? Schiphol geeft een vergelijking: “Aan een drukke weg in het centrum van Rotterdam zijn gemiddelden gemeten tot maximaal 100.000 deeltjes per cm³. In Europese steden zijn nabij wegen jaargemiddelde concentraties tussen de 10.000 en 80.000 deeltjes per cm³ gemeten.”

Schiphol constateert op basis van deze metingen dat er iets moet gebeuren. “Op grond van de resultaten worden aanvullende acties onderzocht om de ultrafijnstofconcentratie omlaag te brengen. De sector gaat de mogelijkheid onderzoeken om uiterlijk 2030 ‘duurzaam taxiën’ de standaardprocedure te laten zijn,” aldus het bedrijf, dat hiertoe in overleg treedt met ‘sectorpartners,’ waaronder KLM, Transavia, Corendon en LVNL.

Actieplan
Schiphol zegt ‘al langer’ bezig te zijn met het onderzoeken en terugdringen van de uitstoot van ultrafijnstof. “In 2019 is een actieplan ultrafijnstof door Schiphol opgesteld om de uitstoot omlaag te brengen in het verkeer van en naar de luchthaven, op de luchthaven zelf en van de vliegtuigen. Belangrijk daarbij zijn investeringen in nieuwe vloot, het gebruik van duurzame brandstoffen (SAF) en het verduurzamen van de grondoperatie.”

Schiphol stelt dat er ‘relatief weinig’ bekend is over de effecten van ultrafijnstof op de gezondheid. Daar denkt TNO heel anders over. “Blootstelling aan fijnstof kan ernstige gevolgen hebben: denk aan voortijdig overlijden, verergering van hart- en vaatziekten en luchtwegaandoeningen,” aldus de onderzoeksinstelling. “Door technologie te ontwikkelen die inzicht geeft in de bronnen, de bijbehorende samenstelling en de schadelijkheid helpt TNO de schade door fijnstof zo veel mogelijk te beperken.”

Foto © Schiphol

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…