
Winkelpersoneel van Schiphol Air Retail legt woensdag tussen 12.00 en 16.00 uur het werk neer. Vakbond FNV, die de actie organiseert, zegt dat SAR probeert de lonen te verlagen en ‘heel laat’ de werkroosters bekendmaakt.
“De mensen zijn het zat,” zegt Linda Vermeulen van FNV Handel desgevraagd. “De directie wil stelselmatig de lonen verlagen, terwijl de roosters pas op het allerlaatste moment bekend worden gemaakt. Personeel dat nieuw in dienst komt, krijgt slechtere arbeidsvoorwaarden.” De vakbond verwijst naar de winkels van SeeBuyFly, maar Schiphol doekte dit generieke eigen merk twee maanden geleden op. Dit had niets te maken met de crisis, zei de luchthaven toen, de naam was ‘niet meer van deze tijd.’
Vakbondsvrouw Vermeulen zegt tegen Zakenreis dat in het spraakgebruik SeeBuyFly nog steeds wordt gehanteerd. Sommige winkels gebruiken ook nog steeds de gele plastic tasjes om hun producten in te verpakken. De actie van heden richt zich specifiek op SAR, die achter de douane elf winkels heeft, waar drank, chocolade en tabak worden verkocht. Schiphol heeft een belang van 40 procent in SAR, de andere 60 procent is in handen van het Duitse familiebedrijf Gebr. Heinemann.
Linda Vermeulen verwacht een ‘grote opkomst’ bij de actie van heden, waardoor enkele winkels hun deuren mogelijk enige tijd moeten sluiten. Ook bij andere winkels, die niet bij SAR horen, heerst volgens de FNV onvrede onder de medewerkers. Schiphol kent elf business partners in de retail, waarvan SAR er één is.
De arbeidsonrust komt op een moment dat het net weer wat beter gaat met de internationale luchtvaart. Schiphol publiceerde dinsdag de vervoerscijfers over augustus. Hieruit blijkt dat het aantal passagiers voor het eerst tijdens de pandemie weer boven de helft (55 procent) uitkwam van de getallen uit 2019.
Foto © SAR