Home / Luchthavens / Schiphol zit commercieel gezien vol

Schiphol zit commercieel gezien vol

Schiphol zit commercieel gezien vol

Met 423.407 vliegbewegingen in 2012 zit Schiphol nog niet aan het plafond van 510.000 zoals is overeengekomen in het Aldersakkoord. Maar volgens operationeel directeur Ad Rutten is de luchthaven vanuit commercieel oogpunt nu al vol.

“De maakbaarheid van commercieel aantrekkelijke slotparen staat onder druk. Van de ochtend tot 13.00 uur zitten we vol,” aldus Rutten tijdens een bijeenkomst van de Dutch Aviation Group in Noordwijk. Rutten zegt dat Schiphol op zoek is naar de beste manier om met schaarste om te gaan. “In Europa is een discussie gaande over het toestaan van ‘secondary slots trading’ (airlines die met elkaar start- en landingstijden uitwisselen – red.). Is dat de oplossing voor Schiphol? Ik weet het niet, maar we onderzoeken het.”

Om de toekomstige congestie op Schiphol tegen te gaan, heeft de Alderstafel besloten dat 70.000 niet-mainportgebonden vliegbewegingen moeten worden overgeheveld naar Eindhoven Airport (25.000 vluchten) en Lelystad Airport. Het gaat dan vooral om low-cost en leisure carriers. Erg veel interesse bestaat er vanuit die hoek echter niet voor een verhuizing naar de polder. “Lelystad Airport is het vliegveld waar niemand naartoe wil,” grapt Rutten. Hoe gaat Schiphol dan aan deze eis van het Aldersakkoord voldoen? “Ik geloof niet in gedwongen uitplaatsing, maar wel in een mechanisme met de juiste incentives. De keus blijft te allen tijde aan de luchtvaartmaatschappijen. Maar los van alle emoties: de capaciteit van Lelystad is echt nodig. Na een periode van stabiliteit en een dip trekt de groei nu weer aan. Wij verwachten in  2018 480.000 tot 498.000 vliegbewegingen per jaar. Erg dichtbij de ‘cap’ van 510.000 dus. Daarom zijn de voorbereidingen voor de aanpassing van Lelystad Airpot in volle gang. In 2014 vragen we de vergunning aan en in 2015 of 2016 moet de bouw afgerond zijn.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…