Home / Luchthavens / Schiphol zit commercieel gezien vol

Schiphol zit commercieel gezien vol

Schiphol zit commercieel gezien vol

Met 423.407 vliegbewegingen in 2012 zit Schiphol nog niet aan het plafond van 510.000 zoals is overeengekomen in het Aldersakkoord. Maar volgens operationeel directeur Ad Rutten is de luchthaven vanuit commercieel oogpunt nu al vol.

“De maakbaarheid van commercieel aantrekkelijke slotparen staat onder druk. Van de ochtend tot 13.00 uur zitten we vol,” aldus Rutten tijdens een bijeenkomst van de Dutch Aviation Group in Noordwijk. Rutten zegt dat Schiphol op zoek is naar de beste manier om met schaarste om te gaan. “In Europa is een discussie gaande over het toestaan van ‘secondary slots trading’ (airlines die met elkaar start- en landingstijden uitwisselen – red.). Is dat de oplossing voor Schiphol? Ik weet het niet, maar we onderzoeken het.”

Om de toekomstige congestie op Schiphol tegen te gaan, heeft de Alderstafel besloten dat 70.000 niet-mainportgebonden vliegbewegingen moeten worden overgeheveld naar Eindhoven Airport (25.000 vluchten) en Lelystad Airport. Het gaat dan vooral om low-cost en leisure carriers. Erg veel interesse bestaat er vanuit die hoek echter niet voor een verhuizing naar de polder. “Lelystad Airport is het vliegveld waar niemand naartoe wil,” grapt Rutten. Hoe gaat Schiphol dan aan deze eis van het Aldersakkoord voldoen? “Ik geloof niet in gedwongen uitplaatsing, maar wel in een mechanisme met de juiste incentives. De keus blijft te allen tijde aan de luchtvaartmaatschappijen. Maar los van alle emoties: de capaciteit van Lelystad is echt nodig. Na een periode van stabiliteit en een dip trekt de groei nu weer aan. Wij verwachten in  2018 480.000 tot 498.000 vliegbewegingen per jaar. Erg dichtbij de ‘cap’ van 510.000 dus. Daarom zijn de voorbereidingen voor de aanpassing van Lelystad Airpot in volle gang. In 2014 vragen we de vergunning aan en in 2015 of 2016 moet de bouw afgerond zijn.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….