Home / Luchthavens / Schiphol voorspelt wachttijd

Schiphol voorspelt wachttijd

Schiphol voorspelt wachttijd

Schiphol is op de eigen website een proef begonnen met het tonen van de voorspelde wachttijd bij de securitycheck in vertrekhal 1. De luchthaven zegt dat het een onderdeel is van een persoonlijk reisschema voor alle passagiers.

In de proef op Schiphol.nl wordt bij een selectie aan vluchten de passagiers ‘ruim voor vertrek’ geadviseerd wat het ‘ideale tijdstip’ is om de security te passeren en hoelang de wachttijd op dat moment zal zijn, naar verwachting.

‘Vanaf twee uur voor het geplande vertrek van de vlucht wordt op Schiphol.nl dezelfde informatie over wachttijden getoond als op de fysieke borden bij de security-controle op de luchthaven,’ zegt het bedrijf in een verklaring.

Slimme data
Het voorspellen van de wachttijden bij de security gebeurt op basis van een ‘slim data-model’ dat gebruikt maakt van eerdere gegevens en van verwachte passagiersaantallen. De proef loopt tot begin oktober. Daarna wordt bekeken hoe het datamodel verder geoptimaliseerd en toegepast kan worden, onder andere voor de andere ‘vertrekfilters’ op Schiphol.

‘We innoveren continu om reizigers en luchtvaartmaatschappijen een betere ervaring te bieden,’ zegt Henk Jan Gerzee, chief digital officer & innovation officer van de Schiphol Group. ‘Toepassingen die mogelijk bijdragen tot een soepeler doorstroom voor de reiziger zijn daarbij een van onze focusgebieden.’

Foto: Unsplash

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…