Home / Luchthavens / Schiphol verlaagt in 2016 havengelden met 11,6 procent

Schiphol verlaagt in 2016 havengelden met 11,6 procent

Schiphol verlaagt in 2016 havengelden met 11,6 procent

Schiphol verlaagt volgend jaar de havengelden voor airlines met 11,6 procent. De luchthaven noemt een hoger dan verwacht aantal reizigers en “een effectieve kostenbeheersing” als redenen.

De kostenverlaging voor de airlines is tijdelijk, op termijn zullen de havengelden weer gaan stijgen. “Schiphol streeft er naar om dit geleidelijk te doen, met als doel de Mainport concurrerend te houden,” zegt het bedrijf in een verklaring.

Per 1 april 2015 verlaagde Schiphol de havengelden voor gebruikers ook al met 6,8 procent. Luchtvaartmaatschappijen klaagden daarvoor al jaren over de voor hen oplopende kosten en de directie van Schiphol besloot hen tegemoet te komen. Schiphol hield de afgelopen tijd een nieuwe consultatieronde met de luchtvaartmaatschappijen en daaruit is de nieuwe verlaging van de lasten met (gemiddeld) 11,6 procent voortgekomen, per 1 april 2016. “Daardoor behoudt Schiphol op het gebied van tarieven een sterke internationale concurrentiepositie,” zegt de luchthaven.

Schiphol voegt eraan toe dat de havengelden ook weer omhoog zullen gaan – wanneer dat zal gebeuren is niet bekendgemaakt. “De forse groei in reizigers maakt het noodzakelijk om volop te investeren in de infrastructuur van de luchthaven, zodat ook toekomstige groei geaccommodeerd kan worden.  Schiphol verwacht de komende jaren grote investeringen te gaan doen in kwaliteit en in uitbreiding van haar capaciteit. Dientengevolge zullen op termijn de havengelden weer gaan stijgen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM-BCG ondersteunt Virgin

KLM-BCG ondersteunt Virgin

27/02/2020

Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en…

KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…

VCK Travel in zee met RPPC

VCK Travel in zee met RPPC

25/02/2020

VCK Travel is deze maand lid geworden van Rotterdam Port Promotion Council (RPPC), het netwerk van havenbedrijven in de Maasstad. VCK is ooit ontstaan vanuit de haven en het reisbedrijf…

Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….