Home / Luchthavens / Schiphol test Seamless Flow

Schiphol test Seamless Flow

Schiphol test Seamless Flow

Schiphol is een nieuwe proef begonnen met de zogenoemde Seamless Flow, boarden via gezichtsherkenning. Na een eerdere test met KLM is nu de beurt aan passagiers van Cathay Pacific om het uit te proberen, op basis van vrijwilligheid.

Passagiers van Cathay die willen deelnemen worden na het inchecken begeleid naar een ‘registratiekiosk,’ voor een scan van het paspoort, de instapkaart en het gezicht. In de volgende stap van het traject: de security-controle, herkent een camera het gezicht van een deelnemer die, als alles goed gaat, in een keer kan doorlopen zonder zichzelf nogmaals te hoeven legitimeren. Het poortje gaat automatisch open.

Later ook paspoorten
In eerste instantie gaat het alleen om het passeren van de security op basis van gezichtsherkenning. Indien dit goed verloopt zal in de loop van het jaar de volgende fase worden toegevoegd: de paspoortcontrole .

Het systeem betekent ‘meer gemak voor de reiziger en een betere doorstroming op de luchthaven,’ zegt Schiphol in een verklaring. Voor het proces is de naam Seamless Flow bedacht. De luchthaven heeft Cathay Pacific als partner in de proef gekozen vanwege de overzichtelijkheid, zegt een woordvoerder van de luchthaven. Cathay heeft maar één vlucht per dag, naar Hongkong.

Achter het project staat een samenwerkingsverband van de overheid, Schiphol, Cathay Pacific, KLM en Vision-Box, de Portugese fabrikant van de apparatuur.

KLM test een identiek systeem sinds 2015 op Aruba, onder de naam Happy Flow en zegt dat het een succes is. In 2017 voerden KLM en Schiphol ook een proef van drie maanden uit met biometrische boarden, bij één gate.

Op termijn – Schiphol kan niet zeggen welke – wil de luchthaven van reizen met gezichtsherkenning de norm maken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…