Home / Luchthavens / Schiphol overweegt invoering mondkapjes

Schiphol overweegt invoering mondkapjes

Schiphol overweegt invoering mondkapjes

Nu luchtvaartmaatschappijen langzaamaan weer meer gaan vliegen, wordt het steeds drukker op Schiphol. Hierdoor is het op sommige plekken op de luchthaven lastig om de 1,5 meterregel in acht te nemen. Daarom buigt Schiphol zich momenteel samen met de overheid over het gebruik van mondkapjes, net zoals sinds 1 juni in het openbaar vervoer verplicht is.

Dat zei Maaike van der Windt, verantwoordelijk voor aviation marketing, cargo en customer experience bij Amsterdam Airport Schiphol, tijdens de online InnerCircle Session van de Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM). Deze week stonden luchthavens centraal tijdens het wekelijkse online-event voor travel managers.

Ongekend dieptepunt
Hoewel Schiphol haar deuren heeft opengehouden tijdens de coronacrisis, was het de afgelopen maanden ongekend stil op de anders drukke luchthaven. De vluchten die nog wel werden uitgevoerd, zo’n 14 procent van het gebruikelijke aantal, stonden grotendeels in het kader van repatriëring of vrachtvervoer. Passagiersaantallen zakten tot een ongekend dieptepunt van 3 à 4 procent van hetgeen normaal is in deze periode. In april maakten slechts 127.000 passagiers gebruik van de luchthaven, vergeleken met 6,1 miljoen in 2019; een daling van 97,9 procent. De operatie is teruggebracht tot een kernluchthaven, waarbij met uitzondering van de D- en E-pier alle pieren zijn afgesloten.

De afgelopen twee weken is er weer een lichte stijging te zien op Schiphol, zowel in vluchten als in passagiersaantallen. Rotterdam The Hague Airport, de enige Nederlandse luchthaven die echt op slot is gegaan, opent op 18 juni weer haar deuren.

Opschaling
“Wij zetten in op veilig en verantwoordelijk reizen van vertrek tot aankomst,” zegt Van der Windt. “Luchtvaartmaatschappijen breiden voorzichtig hun capaciteit uit. Het is spannend of reizigers daar ook daadwerkelijk gebruik van maken. Als luchthaven ademen we mee met de wens van onze klanten. Daarom zijn we zijn nu vol aan de bak om deze opschaling ook waar te maken. De vraag is: hoe kunnen wij zorgen voor een veilige en verantwoorde luchthaven met de toenemende aantallen reizigers?”

De focus ligt op social distancing, hygiëne en informatievoorziening. Van der Windt: “Op strategische plekken – zoals bij de check-in en het boarden – plaatsen we mobiele units waar reizigers hun handen kunnen desinfecteren. Daarnaast komen er op een aantal strategische plekken grotere units waar je bijvoorbeeld ook je tas kunt schoonmaken. Alle faciliteiten worden extra grondig schoongemaakt.”

Eigen onderzoek van Schiphol toont aan dat reizigers juist in deze tijd veel waarde hechten aan goede informatievoorziening. Zij willen weten hoe het eraan toe gaat op de luchthaven, in het vliegtuig en op de plaats van bestemming. “Op Schiphol staan overal borden met instructies om het reizen zo veilig en verantwoord mogelijk te maken. Ook worden regelmatig mededelingen daarover omgeroepen. Daarnaast proberen we de informatieschermen zoveel mogelijk touch free te maken, bijvoorbeeld doordat je deze kunt scannen met je telefoon. Verder zorgen wij voor up-to-date informatie op onze website, zodat passagiers zich ook voor vertrek goed kunnen voorbereiden.”

Mondkapjes
De grootste clusters van mensen zijn bij het instappen van het vliegtuig en het wachten bij de bagageband. Met de groeiende aantallen passagiersaantallen is het lastig om daar de 1,5 meter afstand te waarborgen.

Bovendien is het voor passagiers soms onduidelijk wat precies de regels zijn. In de bus of trein naar Schiphol is een mondkapje verplicht, op de treinstations niet, maar aan boord van de meeste luchtvaartmaatschappijen weer wel.

“Wij willen dat reizigers zich veilig voelen op de luchthaven en daarom kijkt Schiphol nu ook naar het gebruik van mondkapjes,” zegt Van der Windt. “Dat is iets waar wij ons momenteel samen met de overheid over buigen.”

 

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…