Home / Luchthavens / Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol wil de komende vijf jaar minder dan 40.000 vluchten groeien. Weliswaar is volgens de milieucijfers die woensdagavond door de
luchthaven aan de Omgevingsraad Schiphol zijn gepresenteerd vanaf 2020 een veel hogere groei mogelijk, maar daarvan wil de luchthaven geen gebruikmaken.

Volgens de concept-MER die Schiphol heeft laten opstellen, is het in principe mogelijk om binnen alle regels en afspraken over vijf jaar 540.000 tot 560.000 vluchten uit te voeren. Maar Schiphol zet in op een veel lager aantal.

Zoals topman Dick Benschop eerder tegen Zakenreis zei, wil Schiphol ‘gematigde, gecontroleerde groei’ waarbij het aantal
regiobewoners dat volgens de normen ‘ernstige geluidhinder’ ondervindt ten opzichte van de huidige situatie omlaag gaat, ondanks groei van het aantal vluchten.

Daarvoor wordt wel de capaciteit op de drukste momenten getemperd. Uit de Milieu Effect Rapportage (MER) blijkt dat Schiphol niet kan groeien als de luchthaven vasthoudt aan het gelijktijdige gebruik van vier startbanen op piekmomenten. In dat geval is de huidige groeigrens van 500.000 vluchten per jaar het maximum.

Aanpassing of afschaffing van die ‘vierdebaanregel’ pakt gunstig uit voor bewoners van onder meer Aalsmeer, maar beperkt wellicht de mogelijkheden die KLM en partners hebben om het overstapnetwerk te laten groeien.

Ook is volgens de MER opening van Lelystad Airport, dat uiteindelijk 45.000 vluchten van Schiphol moet overnemen, onvermijdelijk.

Schiphol wil nog niet zeggen hoeveel groei het dan wel wil accepteren. Dat moet voor kerst 2018 door de Omgevingsraad worden vastgelegd in een advies aan het kabinet. Of dat lukt is twijfelachtig. De bewonersdelegaties in de ORS hebben al laten weten dat ze helemaal geen groei willen.

Evenmin wil de luchthaven zich vastleggen op een groeicijfer tot 2030, de periode waarvoor de MER wordt opgesteld. Volgens de verschillende scenario’s in het rapport is het theoretisch mogelijk dat de luchthaven doorgroeit naar 550.000 tot 590.000 vluchten per jaar.

Vanwege alle procedures die nog volgen – een wetsvoorstel dat door beide Kamers moet worden goedgekeurd en een onafhankelijk onderzoek naar de inhoud van de MER – kan er op zijn vroegst pas over een jaar een definitief groeiplan liggen.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

24/06/2019

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en…

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

21/06/2019

KLM vliegt vanaf vandaag voorlopig niet over het zuiden van Iran. Aanleiding is het neerschieten door Iran van een Amerikaanse drone. Ook andere airlines, waaronder Qantas, mijden de regio Iran…

Belang Delta in Korean Air

Belang Delta in Korean Air

20/06/2019

Delta Air Lines heeft een belang van 4,3 procent genomen in de Hanjin Group, het moederbedrijf van Korean Air. Delta wil de deelname binnenkort opvoeren naar tien procent, maar wacht…

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

20/06/2019

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten…