Home / Luchthavens / Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol wil de komende vijf jaar minder dan 40.000 vluchten groeien. Weliswaar is volgens de milieucijfers die woensdagavond door de
luchthaven aan de Omgevingsraad Schiphol zijn gepresenteerd vanaf 2020 een veel hogere groei mogelijk, maar daarvan wil de luchthaven geen gebruikmaken.

Volgens de concept-MER die Schiphol heeft laten opstellen, is het in principe mogelijk om binnen alle regels en afspraken over vijf jaar 540.000 tot 560.000 vluchten uit te voeren. Maar Schiphol zet in op een veel lager aantal.

Zoals topman Dick Benschop eerder tegen Zakenreis zei, wil Schiphol ‘gematigde, gecontroleerde groei’ waarbij het aantal
regiobewoners dat volgens de normen ‘ernstige geluidhinder’ ondervindt ten opzichte van de huidige situatie omlaag gaat, ondanks groei van het aantal vluchten.

Daarvoor wordt wel de capaciteit op de drukste momenten getemperd. Uit de Milieu Effect Rapportage (MER) blijkt dat Schiphol niet kan groeien als de luchthaven vasthoudt aan het gelijktijdige gebruik van vier startbanen op piekmomenten. In dat geval is de huidige groeigrens van 500.000 vluchten per jaar het maximum.

Aanpassing of afschaffing van die ‘vierdebaanregel’ pakt gunstig uit voor bewoners van onder meer Aalsmeer, maar beperkt wellicht de mogelijkheden die KLM en partners hebben om het overstapnetwerk te laten groeien.

Ook is volgens de MER opening van Lelystad Airport, dat uiteindelijk 45.000 vluchten van Schiphol moet overnemen, onvermijdelijk.

Schiphol wil nog niet zeggen hoeveel groei het dan wel wil accepteren. Dat moet voor kerst 2018 door de Omgevingsraad worden vastgelegd in een advies aan het kabinet. Of dat lukt is twijfelachtig. De bewonersdelegaties in de ORS hebben al laten weten dat ze helemaal geen groei willen.

Evenmin wil de luchthaven zich vastleggen op een groeicijfer tot 2030, de periode waarvoor de MER wordt opgesteld. Volgens de verschillende scenario’s in het rapport is het theoretisch mogelijk dat de luchthaven doorgroeit naar 550.000 tot 590.000 vluchten per jaar.

Vanwege alle procedures die nog volgen – een wetsvoorstel dat door beide Kamers moet worden goedgekeurd en een onafhankelijk onderzoek naar de inhoud van de MER – kan er op zijn vroegst pas over een jaar een definitief groeiplan liggen.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…