Home / Luchthavens / Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol: minder dan 40.000 vluchten erbij in vijf jaar

Schiphol wil de komende vijf jaar minder dan 40.000 vluchten groeien. Weliswaar is volgens de milieucijfers die woensdagavond door de
luchthaven aan de Omgevingsraad Schiphol zijn gepresenteerd vanaf 2020 een veel hogere groei mogelijk, maar daarvan wil de luchthaven geen gebruikmaken.

Volgens de concept-MER die Schiphol heeft laten opstellen, is het in principe mogelijk om binnen alle regels en afspraken over vijf jaar 540.000 tot 560.000 vluchten uit te voeren. Maar Schiphol zet in op een veel lager aantal.

Zoals topman Dick Benschop eerder tegen Zakenreis zei, wil Schiphol ‘gematigde, gecontroleerde groei’ waarbij het aantal
regiobewoners dat volgens de normen ‘ernstige geluidhinder’ ondervindt ten opzichte van de huidige situatie omlaag gaat, ondanks groei van het aantal vluchten.

Daarvoor wordt wel de capaciteit op de drukste momenten getemperd. Uit de Milieu Effect Rapportage (MER) blijkt dat Schiphol niet kan groeien als de luchthaven vasthoudt aan het gelijktijdige gebruik van vier startbanen op piekmomenten. In dat geval is de huidige groeigrens van 500.000 vluchten per jaar het maximum.

Aanpassing of afschaffing van die ‘vierdebaanregel’ pakt gunstig uit voor bewoners van onder meer Aalsmeer, maar beperkt wellicht de mogelijkheden die KLM en partners hebben om het overstapnetwerk te laten groeien.

Ook is volgens de MER opening van Lelystad Airport, dat uiteindelijk 45.000 vluchten van Schiphol moet overnemen, onvermijdelijk.

Schiphol wil nog niet zeggen hoeveel groei het dan wel wil accepteren. Dat moet voor kerst 2018 door de Omgevingsraad worden vastgelegd in een advies aan het kabinet. Of dat lukt is twijfelachtig. De bewonersdelegaties in de ORS hebben al laten weten dat ze helemaal geen groei willen.

Evenmin wil de luchthaven zich vastleggen op een groeicijfer tot 2030, de periode waarvoor de MER wordt opgesteld. Volgens de verschillende scenario’s in het rapport is het theoretisch mogelijk dat de luchthaven doorgroeit naar 550.000 tot 590.000 vluchten per jaar.

Vanwege alle procedures die nog volgen – een wetsvoorstel dat door beide Kamers moet worden goedgekeurd en een onafhankelijk onderzoek naar de inhoud van de MER – kan er op zijn vroegst pas over een jaar een definitief groeiplan liggen.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….