Home / Luchthavens / Schiphol groeit onstuimig

Schiphol groeit onstuimig

Schiphol groeit onstuimig

Schiphol is het eerste halfjaar fors gegroeid: 8,6 procent meer passagiers – in totaal 32,2 miljoen. De nettowinst daalde, zoals was verwacht, door verlaging van de tarieven voor airlines.

Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol ging met 4,9 procent omhoog en kwam uit op 239.804. Operationeel directeur Birgit Otto zegt tegen Zakenreis te verwachten dat Schiphol dit jaar nog onder het maximaal toegestane aantal van 500.000 vliegbewegingen zal blijven.

Dit getal is vastgelegd, tot en met 2020, door de Omgevingsraad Schiphol, voorheen de Alderstafel, om de geluidshinder te beperken. Als het half miljoen vluchten per jaar is bereikt, is verdere groei in aantallen passagiers alleen nog mogelijk door een hogere bezettingsgraad van de vliegtuigen en indien airlines grotere toestellen inzetten, maar op beide factoren heeft Schiphol geen invloed. Otto schat dat het totale passagiersaantal voor Schiphol over heel 2017 zal uitkomen op 68 miljoen passagiers.

Het zal erom spannen welke luchthaven dit jaar op plek twee eindigt in Europa: Schiphol of Parijs Charles de Gaulle. Londen Heathrow zal op plaats 1 blijven. Charles de Gaulle groeide in H1 met 5,2 procent en kwam uit op 32,9 miljoen passagiers. Schiphol en ADP, het moederbedrijf van Charles de Gaulle, zijn overigens partners, met een wederzijds belang van 8 procent.

In lijn met de verwachting
Het nettoresultaat van de Schiphol Group is over het eerste halfjaar 2,9 procent lager uitgekomen en bedraagt 117 miljoen euro (H1 in 2016 was 121 miljoen euro). ‘Dit is in lijn met de afgegeven verwachting’, zegt de luchthaven in een verklaring.

De financiële resultaten van de Schiphol Group staan relatief los van de vervoerscijfers. Schiphol is voor het grootste deel eigendom van de overheid en streeft daarom niet naar maximale winst. De luchthaven verlaagde in april 2016 de gebruikstarieven (havengelden) met 11,6 procent en in april 2017 nog eens met 7,1 procent, als tegemoetkoming aan de airlines. De directie liet meteen weten dat die verlaging niet blijvend zal zijn. In 2018 gaan de tarieven weer omhoog, zo bevestigt Birgit Otto.

Jos Nijhuis, president-directeur van de Schiphol Group, zegt in een verklaring dat de knelpunten in de vertrekhallen die zich in mei voordeden inmiddels zijn opgelost. De tijdelijke extra maatregelen, met de inzet van meer personeel, zullen worden herhaald. “Dat is nodig om operationele knelpunten op piekmomenten te voorkomen,” aldus Nijhuis. “Ook investeren we in een nieuwe pier en terminal, die in 2019 respectievelijk 2023 worden opgeleverd. De bouw hiervan ligt op schema.”

Nijhuis blikt ook alvast vooruit naar nieuwe afspraken met de omgevingsraad. “Het is essentieel om op korte termijn te komen tot een toekomstgericht afsprakenkader voor verdere duurzame ontwikkeling na 2020 in balans met onze omgeving. Hierdoor kunnen wij onze positie en onze bijdrage aan Nederland continueren.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….