Home / Luchthavens / Schiphol groeit, maar minder

Schiphol groeit, maar minder

Schiphol groeit, maar minder

Schiphol blijft dit jaar groeien in aantallen passagiers, maar de toename vlakt af doordat de grens van 500.000 vliegbewegingen is bereikt. Dit heeft de luchthaven gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Van januari tot en met juni verwerkte Schiphol 37,8 miljoen passagiers, een stijging van 5,5 procent ten opzichte van H1 in 2017. Vorig jaar was de groei, ten opzichte van H1 in 2016, veel hoger: 8,6 procent. Omdat het plafond van het half miljoen vliegbewegingen op jaarbasis is bereikt, kan er alleen nog groei zijn doordat luchtvaartmaatschappijen grotere vliegtuigen inzetten en door een hogere bezettingsgraad van de toestellen, zo zegt Schiphol. Voor heel 2018 schat Schiphol dat de groei zal uitkomen tussen de vier en vijf 5 procent in aantallen passagiers.

Het financiële nettoresultaat voor de hele Schiphol Group over het eerste halfjaar van 2018 bedraagt 115 miljoen euro, vrijwel gelijk aan dat van vorig jaar. Schiphol verwacht dat over het hele boekjaar de nettowinst lager zal uitvallen dan in 2017 omdat er geen eenmalige meeropbrengsten worden verwacht. Schiphol is in overheidshanden en streeft niet naar maximale winst.

Alderstafel
Schiphol onderstreept dat zij zich zal houden aan de afspraken die in 2008 zijn gemaakt aan de Alderstafel. ‘De limiet van 500.000 bewegingen is in het operationeel jaar 2017 nagenoeg bereikt en in de komende drie jaar – gerekend vanaf 2017, red. – is geen groei in vliegtuigbewegingen meer mogelijk,’ zegt Schiphol in een verklaring.

De luchthaven noemt voor het eerst 1 november 2020 als datum waarop de afspraken aan de Alderstafel aflopen. Eerder leek het te gaan om 31 december 2020. In de Omgevingsraad Schiphol (ORS), het overlegorgaan dat in 2015 de Alderstafel verving, moeten alle stakeholders nog tot afspraken komen over de groei na 2020.

Dick Benschop, de CEO die in mei aantrad, benadrukt in een verklaring het belang dat hij hecht aan veiligheid. ‘Bij de verdere ontwikkeling van Schiphol heeft veiligheid de hoogste prioriteit. In juli is het convenant getekend voor het Integraal Veiligheidsmanagement Systeem,’ aldus Benschop.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…