Home / Luchthavens / Schiphol groeit, maar minder

Schiphol groeit, maar minder

Schiphol groeit, maar minder

Schiphol blijft dit jaar groeien in aantallen passagiers, maar de toename vlakt af doordat de grens van 500.000 vliegbewegingen is bereikt. Dit heeft de luchthaven gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Van januari tot en met juni verwerkte Schiphol 37,8 miljoen passagiers, een stijging van 5,5 procent ten opzichte van H1 in 2017. Vorig jaar was de groei, ten opzichte van H1 in 2016, veel hoger: 8,6 procent. Omdat het plafond van het half miljoen vliegbewegingen op jaarbasis is bereikt, kan er alleen nog groei zijn doordat luchtvaartmaatschappijen grotere vliegtuigen inzetten en door een hogere bezettingsgraad van de toestellen, zo zegt Schiphol. Voor heel 2018 schat Schiphol dat de groei zal uitkomen tussen de vier en vijf 5 procent in aantallen passagiers.

Het financiële nettoresultaat voor de hele Schiphol Group over het eerste halfjaar van 2018 bedraagt 115 miljoen euro, vrijwel gelijk aan dat van vorig jaar. Schiphol verwacht dat over het hele boekjaar de nettowinst lager zal uitvallen dan in 2017 omdat er geen eenmalige meeropbrengsten worden verwacht. Schiphol is in overheidshanden en streeft niet naar maximale winst.

Alderstafel
Schiphol onderstreept dat zij zich zal houden aan de afspraken die in 2008 zijn gemaakt aan de Alderstafel. ‘De limiet van 500.000 bewegingen is in het operationeel jaar 2017 nagenoeg bereikt en in de komende drie jaar – gerekend vanaf 2017, red. – is geen groei in vliegtuigbewegingen meer mogelijk,’ zegt Schiphol in een verklaring.

De luchthaven noemt voor het eerst 1 november 2020 als datum waarop de afspraken aan de Alderstafel aflopen. Eerder leek het te gaan om 31 december 2020. In de Omgevingsraad Schiphol (ORS), het overlegorgaan dat in 2015 de Alderstafel verving, moeten alle stakeholders nog tot afspraken komen over de groei na 2020.

Dick Benschop, de CEO die in mei aantrad, benadrukt in een verklaring het belang dat hij hecht aan veiligheid. ‘Bij de verdere ontwikkeling van Schiphol heeft veiligheid de hoogste prioriteit. In juli is het convenant getekend voor het Integraal Veiligheidsmanagement Systeem,’ aldus Benschop.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….