Home / Luchthavens / Schiphol groeit, maar minder

Schiphol groeit, maar minder

Schiphol groeit, maar minder

Schiphol blijft dit jaar groeien in aantallen passagiers, maar de toename vlakt af doordat de grens van 500.000 vliegbewegingen is bereikt. Dit heeft de luchthaven gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Van januari tot en met juni verwerkte Schiphol 37,8 miljoen passagiers, een stijging van 5,5 procent ten opzichte van H1 in 2017. Vorig jaar was de groei, ten opzichte van H1 in 2016, veel hoger: 8,6 procent. Omdat het plafond van het half miljoen vliegbewegingen op jaarbasis is bereikt, kan er alleen nog groei zijn doordat luchtvaartmaatschappijen grotere vliegtuigen inzetten en door een hogere bezettingsgraad van de toestellen, zo zegt Schiphol. Voor heel 2018 schat Schiphol dat de groei zal uitkomen tussen de vier en vijf 5 procent in aantallen passagiers.

Het financiële nettoresultaat voor de hele Schiphol Group over het eerste halfjaar van 2018 bedraagt 115 miljoen euro, vrijwel gelijk aan dat van vorig jaar. Schiphol verwacht dat over het hele boekjaar de nettowinst lager zal uitvallen dan in 2017 omdat er geen eenmalige meeropbrengsten worden verwacht. Schiphol is in overheidshanden en streeft niet naar maximale winst.

Alderstafel
Schiphol onderstreept dat zij zich zal houden aan de afspraken die in 2008 zijn gemaakt aan de Alderstafel. ‘De limiet van 500.000 bewegingen is in het operationeel jaar 2017 nagenoeg bereikt en in de komende drie jaar – gerekend vanaf 2017, red. – is geen groei in vliegtuigbewegingen meer mogelijk,’ zegt Schiphol in een verklaring.

De luchthaven noemt voor het eerst 1 november 2020 als datum waarop de afspraken aan de Alderstafel aflopen. Eerder leek het te gaan om 31 december 2020. In de Omgevingsraad Schiphol (ORS), het overlegorgaan dat in 2015 de Alderstafel verving, moeten alle stakeholders nog tot afspraken komen over de groei na 2020.

Dick Benschop, de CEO die in mei aantrad, benadrukt in een verklaring het belang dat hij hecht aan veiligheid. ‘Bij de verdere ontwikkeling van Schiphol heeft veiligheid de hoogste prioriteit. In juli is het convenant getekend voor het Integraal Veiligheidsmanagement Systeem,’ aldus Benschop.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…