Home / Luchthavens / Schiphol: grens bijna bereikt

Schiphol: grens bijna bereikt

Schiphol: grens bijna bereikt

Schiphol is in 2017 uitgekomen op 496.747 vliegbewegingen en heeft zo de toegestane grens bijna bereikt. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zei vandaag tegen Zakenreis, tijdens een persbijeenkomst op Schiphol, dat zij de situatie ‘bestudeert’ en komende zomer met een besluit komt hoe het nu verder moet.

De luchthaven groeide vorig jaar zowel in vliegbewegingen als aantallen passagiers fors door. De 68,4 miljoen reizigers betekende een stijging van 7,7 procent. In starts en landingen was de toename 3,7 procent tot net onder het half miljoen. Het verschil in de twee percentages komt door een hogere bezettingsgraad van de vliegtuigen en de inzet van grotere toestellen.

Schiphol was in de zomerperiode van 2017 de drukste luchthaven van Europa, voor het tweede opeenvolgende jaar, gemeten in vliegbewegingen.

500.000 bewegingen, tot en met het jaar 2020, is de limiet die tien jaar geleden is afgesproken aan de Alderstafel, om de geluidsoverlast te beperken. Dit betekent dat, als Schiphol zich aan de afspraken houdt, er de komende drie jaar vrijwel geen groei kan plaatshebben.

De ruimte van 3.253 vluchten is te verwaarlozen klein en bovendien houdt de luchthaven liever een kleine marge aan onder het half miljoen.

Poldermodel
Minister Van Nieuwenhuizen was vandaag aanwezig bij de officiële samenvoeging van de civiele en militaire luchtverkeersleiding op Schiphol en zei bij deze gelegenheid dat zij zich aan de afspraken van de Alderstafel, ‘overeenkomstig het poldermodel’ dient te houden.

De bewindsvrouw is intussen wel met alle betrokken partijen in gesprek gegaan, waaronder de Omgevingsraad Schiphol, waar het verzet tegen het eventueel oprekken van het plafond van de 500.000 het grootst is.

Schiphol zelf en haar gebruikers zoals KLM en vrachtbedrijven pleiten wèl voor meer vluchten. “Schiphol mag niet drie jaar op slot gaan,” zei topman Pieter Elbers deze maand tegen Zakenreis.

Ook de opening van Lelystad als overloopluchthaven zou voor Schiphol, afgaande op de groeicijfers van de afgelopen jaren bij lange na niet voldoende zijn. De capaciteit van de airport in de Flevopolder is daarvoor, zeker in de eerste jaren, onvoldoende.

Lelystad, 2019 of later?
Intussen is het nog maar de vraag of Lelystad Airport, zoals het plan nu is, per 1 april 2019 opengaat. Er is veel kritiek gekomen op geluidsberekeningen voor Lelystad, niet alleen van bewoners uit de omgeving van de aanvliegroutes, ook de ChristenUnie, de kleinste coalitiepartij in het kabinet Rutte III, heeft haar bedenkingen geuit.

Minister van Nieuwenhuizen zei vandaag de nieuwe bezwaren tegen Lelystad ‘serieus’ te nemen. Volgende maand hakt ze de knoop door over opening in 2019 dan wel 2020 of misschien nog later.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Zakenreiziger vaker in OV

Zakenreiziger vaker in OV

19/07/2018

Nederlandse zakenreizigers kiezen voor binnenlandse reizen in toenemende mate het openbaar vervoer. Dit constateert MultiTankcard (MTc), aanbieder van mobiliteitspassen. ‘Naast de leaseauto zijn ook de (deel-) fiets, taxi en openbaar…